AKO VYDRŽAŤ

AKO VYDRŽAŤ

Autor článku: Extrifit Slovakia

 

Nepodceňujte psychologickú stránku veci .

 

 

Ak ste sa práve rozhodli, že začnete sa serióznym tréningom, alebo už nejaký ten čas cvičíte, nemali by ste podceniť psychologickú stránku veci. Môže sa stať, že hoci máte vážne skvelé telesné dispozície, dostatočne kvalitné zázemie s finančným zabezpečením, vaše výsledky nebudú také, aké ste si pôvodne predsavzali. Ako vám totiž potvrdí nejeden šampión vo  všetkých športoch, je to hlava, kde sa skrýva tajomstvo vášho úspechu.

 

 

 

http://www.extrifitslovakia.sk/photos/original/extrifit-fitness_647b521cce5fbbf394a4d65071350f43.jpg

 

 

1. Čo je vaša motivácia?

 

 

Vyjasnite si, čo vlastne chcete. Ujasnite si, čo vás motivuje a čo naopak odrádza od cvičenia. Prvé je jasné, to druhé je všetko to, prečo po niekoľkých návštevách posilňovne zahodíte  svoju tréningovú tašku do kúta a necháte ju tam za trest hniť. Určite poznáte aj z našich rozhovorov ľudí, ktorí natvrdo povedia, že im bola motiváciou túžba ukázať všetkým pochybovačom, čo ste zač. Určite existujú ľudia, pre ktorých bol hnacím motorom posmech spolužiakov. A určite sa nájdu ľudia, ktorí zhodili 10 kíl len kvôli tomu, že im to nikto neveril. To všetko je motivácia. A je úplne jedno, či pochádza z vonka, alebo  z vás. Ale je dobré vedieť, prečo trénujete. To je prvý krok k tomu, aby ste vydržali v nastúpenej ceste.

 

 

2. Stanovte si cieľ

 

 

Stanovte si dlhodobý cieľ (napríklad ako chcete vyzerať za rok, koľko chcete vážiť, koľko zdvihnúť), ale aj čiastkové krátkodobé ciele, merateľné po mesiacoch, týždňoch alebo dokonca jednotlivých tréningoch. Tie sú ešte oveľa dôležitejšie. Je totiž veľmi ctižiadostivé stanoviť si cieľ 250 kg na bench-press, pretože ste videli chlapíka, ktorý to zdvihol, ale po tom, čo vás pri prvej návšteve fitka uškrtí 50 kíl, tak sa z pôvodnej motivácie stane skôr nočná mora. Dajte si preto za cieľ, že do mesiaca sa zlepšíte o 20 kíl. To pre začiatok bude stačiť.

 

 

http://www.extrifitslovakia.sk/photos/original/extrifit-tlaky_e118d24173e17e65cd3a44be571c7105.jpg

3. Zvoľte si správny program

 

 

K naplneniu stanoveného cieľa potrebujete správny tréningový program. Je veľa žien, ktoré nechali cvičenie kvôli neuspokojivým výsledkom. Mnoho žien si síce túži spevniť svaly, ale upadá do mdlôb pri pomyslení, že by im nejaké mohli náhodou vyrásť. A tak chodia 3x týždenne na bežecký pás, potom urobia nekonečný počet sérií na brucho v milimetrovom rozsahu pohybu a na záver to zakončia nejakým cvičením s jednoručkami ktorých hmotnosť neprevyšuje váhu dvoch umelohmotných varešiek.

 

Zle!

 

Pre začiatok sa zbavte mýtu, že vám vyrastú svaly. Dámy, aby vám cielene rástlo nejaké svalstvo, tak to vyžaduje kompletné prekopanie životného štýlu a toľko úsilia, že si to pre začiatok len ťažko dokážete predstaviť. Váš program by mal byť preto kombináciou silového a aeróbneho tréningu so správnou výživou. Ak teda potrebujete pomoc trénera pri zostavení programu, neľutujte peniaze!

 

 

4. Priatelia, rodina

 

 

Obráťte sa na najdôležitejších  ľudí vo vašom živote - tých , ktorých  žiadate o radu, ktorých obdivujete a rešpektujete. Požiadajte ich, aby vám pomohli vydržať pri tréningu. Jednoduché veci ako pár slov povzbudenie alebo spoločnosť pri tréningu dokážu zázraky. Podpora okolia je ešte efektívnejšie, ak títo ľudia rozumejú vašej tréningovej stratégii a diétnemu režimu. A ak sa náhodou pomýlite a stretnete sa s pochybnosti a posmešky, tak vedzte, že to je presne ten spôsob motivácie, ktorý priviedol autora tohto článku k tretiemu miestu na Mr Universe.

 

 

5. Predstavivosť

 

 

Vizualizácia nám dáva silu využiť myšlienky, predstavy a pocity na vytvorenie našej vlastnej reality. Predstava vytúženej svalové partie vám môže pomôcť pri jej tréningu. Privrite oči a zapojte svoju myseľ pri budovaní mohutných stehien, či bicepsov.

 

 

 

http://www.extrifitslovakia.sk/photos/original/extrifit-sutaz_6cb796c25d68cca5bfebdaf32efcd881.jpg

6. Učte sa!

 

 

Rozdiel medzi kulturistickým šampiónom a návštevníkom fitka je ten, že vrcholoví športovci žijú športom 24 hodín denne. Nikto od vás samozrejme nechce rovnaký stupeň odovzdanosti športu, ale nie je od veci, keď vo vás bude toto vedomie. Pýtajte sa, získavajte informácie, ale nespoliehajte sa na to, že to niekto urobí za vás. Dostávam otázky typu: Napíšte mi objemový tréning. Ten najlepší. Ale ja na takúto otázku odpoveď nepoznám. Neexistuje. Sú rôzne smery, rôzne teórie a myšlienky. Preto čítajte čo najviac o posilňovaní, kulturistike, aeróbnom tréningu a výžive. Navštevujte fitness-semináre a prednášky špecialistov. Učte sa od tých najlepších. Vždy keď organizujeme Extrifit training day nestačím sa diviť. Nie že by sme si mohli sťažovať na nezáujem, ale ja nechápem, ako to, že nie je narvané? Vari v tom fitku cvičí len 20-30 ľudí? Nie. Odpoveď je iná. Iba 20-30 ľudí sa chce zlepšiť. Má motiváciu sa sebou niečo robiť. Ostatní chodia len cvičiť. Znalosti zvyšujú motiváciu a sú tak predpokladom vášho dlhodobého zotrvania pri novom životnom štýle.

 

 

7. Spojte myseľ a telo

 

 

Náš nervový systém má úzky vzťah ku zvyšku tela. Pri každom pohybe je mozog zaplavený tisíckami signálov. Prijíma rozhodnutia a prostredníctvom nervového systému vysiela späť signály, ktoré sa rozkladajú na jednoduchšie, precíznejšie správy určené pre každé svalové vlákno. Toto zjednodušenie pomáha vysvetliť prepojenie mysle a tela, o ktorom tak často hovoria kulturistický šampióni. Naučte sa rozoznávať, čo vaše telo hovorí mozgu a naopak. Uvedomenie si týchto väzieb zlepšuje tréning a urýchľuje pokroky.

 

 

http://www.extrifitslovakia.sk/photos/original/extrifit-hrudnik_8d5de3f5d501b5e26c3c678ac13a9aa3.jpg

8. Nebojte sa odmeniť



Trénujete tvrdo v posilňovni hneď po tom, čo ste strávili deň v práci či v škole. Nezaslúžite si za svoju usilovnosť odmenu? Odporúčam, aby sa každý začiatočník sám odmenil najmenej raz mesačne, a to bez ohľadu na výsledky. Stanoviť si veľký cieľ (napríklad zhodiť alebo pribrať 10 kg) do najbližšej odmeny nemá zmysel. Oveľa zmysluplnejšie je, dať si za cieľ urobiť o pár opakovaní viac, naložiť si o desať kíl väčšiu váhu. Budete mať z týchto čiastkových úspechov oveľa väčšiu radosť, čo sa prejaví vo vašom zotrvanie pri tréningu. Cvičenie sa stane samozrejmou súčasťou vášho života.


9. Definujte si úspech



Pre niekoho môže byť úspechom 150 kg v benčprese či objem paže 40 cm, vy si však definujte úspech po svojom, akokoľvek bude dosiahnuteľný. A buďte pripravení osláviť ho, keď príde. Ľudia, ktorí si vedia vychutnať malé pokroky na ceste k väčšiemu cieľu, sú zvyčajne lepšie motivovaní než tý, ktorý sú večne nespokojný. Na druhú stranu, tý večný nespokojníci sú práve tý, ktorý si neustále dávajú nové a nové ciele a tvrdo a neúprosne idú za ich dosiahnutím. Z týchto večných nespokojíkov sa potom regrutujú svetový šampióni.


10. Trpezlivosť!



Je nesmierne dôležité vedieť, že bodybuilding nie je o zmene tela zo dňa na deň. Je o sústavnosti a pravidelnosti. K tomu patrí zdravý životný štýl obsahujúci pravidelný tréning a rozumné stravovanie. Nedajte sa znechutiť tým, že po pol roku tréningu nevyzeráte ako špičkový kulturista či fitness-modelka. Uvedomte si, že ich telá sú spravidla výsledkom dlhoročnej neúnavnej práce v kombinácii so železnou vôľou a odhodlaním. Avšak každý jeden z nich stál na začiatku tej istej cesty, na ktoré ste práve teraz vy.

Komentáre: