AKÝ JE ROZDIEL MEDZI PROTEÍNOM A GAINEROM ?

AKÝ JE ROZDIEL MEDZI PROTEÍNOM A GAINEROM ?

Autor článku: Extrifit Slovakia

Možno sa práve teraz mnohí z vás, ktorí už majú odcvičené niekoľko rokov , čudujú nad takouto otázkou . Veď je to tak jednoduché . Aj ja, človek s dvadsaťročnou praxou , som sa dosť čudoval , keď som dostal ako námet na článok túto tému . Čo o tom budem písať ? Veď to predsa každý MUSÍ vedieť . OMYL , NEMUSÍ !!!

Vo svojej povýšené domnienke som si neuvedomil, že každý z nás raz začínal a každý z nás o doplnkoch , o rozdieloch medzi jednotlivými živinami , kalóriami a kilojouly atď . Nevedel VÔBEC NIČ .

Dnes je takýchto možností, ako sa vzdelávať a ako čerpať odborné informácie, môžete namietnuť a určite budete mať pravdu. Ale sú tieto informácie dostatočne jednoduché a zrozumiteľné aj pre totálneho začiatočníka. Pre chlapca, ktorý jedného dňa uvidel na diskotéke spolužiaka, ktoré mal žilu cez biceps, obklopený pozornosťou mladých krásnych slečien a on nič? Čím to bude, premýšľa . On je stredom pozornosti a ja sedím v kúte a ticho trpím. Aha, to bude tou žilou cez biceps. On ju  má, ja nie. Ja ju chcem tiež ! Budem mať žilu a budem mať dievčatá ! Do teraz sa absolútne nezaujímal o stravu, o to, čo si servíruje do úst, hlavne že nebol  hladný . Je teda tento chlapec schopný rozoznať rozdiel medzi proteínom a sacharidom? Ja myslím, že nie.

Napríklad taký Lukáš Roubík píše skvelé články pre mládež, ale aj tie sú podľa môjho názoru odbornejšie, než by museli byť. A preto v nasledujúcich dňoch nájdete na stránkach Extrifit  sériu článkov, nad ktorými skúsení harcovníci iste ohrnú nos, ale ktoré, verím, že budú prínosom práve pre tých mladých začínajúcich kulturistov, ktorí sa po príchode z diskotéky zčistajasna rozhodnú, že budú kulturistom .

Začneme teda tým, že si ujasníme tie najzákladnejšie pojmy. Opäť sa vyhnem citovaniu wikipédie a pokúsim sa vám to predložiť čo možno najjednoduchšie.

Sacharidy, čiže cukry :

Tento nápis nájdete na každej potravine, na výrobku, na všetkom čo sa dá zožrať. Vyjadruje množstvo látky, z ktorej sa dá najrýchlejšie získať energia pre váš pohyb a ktorá je veľmi ľahko stráviteľná. Sacharidy sú v drvivej väčšine rastlinného pôvodu. Po sacharidoch sa priberá na váhe. V potravinách nájdete často tiež údaj o jednoduchých cukroch. Tým sa snažte vyhýbať. Nájdete ich hlavne v najrôznejších sladkostiach, ochutených jedlách a malinovkách. Po tých sa už len priberá a kazia zuby. Ale to iste viete aj bezo mňa.

Proteín, čiže bielkovina :

Svaly rastú z bielkoviny. Je to stavebná látka pre rast svalov. Nájdete ich predovšetkým v potravinách živočíšneho pôvodu, tzn., Mäse, vajciach, mliečnych výrobkoch. Ale aj niektoré plodiny dokážu byť pomerne bohaté na bielkoviny. Najlepšia je v tomto smere nesporne sója. Problém s proteínom spočíva v tom, že telo je schopné využiť iba obmedzené množstvo proteínu.

Tuky :

Sú v každom jedle a nedá sa im vyhnúť, iba korigovať ich množstvo . Tuk je ale aj životne dôležitá zložka potravy, bez neho by ste nemohli napríklad spracovať nejaké vitamíny. Je to tiež akýsi zdroj energie, však telo ho nedokáže využiť a spracovať tak rýchlo ako energiu zo sacharidov. Navyše má tuk 2x väčšiu energetickú hodnotu ako bielkovina alebo sacharid. S prebytku tukov a energie tiež priberáme.

Myslím, že pre základné objasnenie pojmov je to asi tak všetko. Teraz teda môžeme pristúpiť k úvodnej otázke.

Aký je rozdiel medzi proteínom a gainerom ?

Proteín

  • má vyšší pomer bielkoviny vo svojom zložení ako sacharidov. Určitým vodítkom môže byť dosť často vyobrazená obrie číslice na obale produktu, ktorá naznačuje množstvo bielkovín v 100 gramoch. Nemusí to byť úplne presné číslo, ale odchýlka od neho určite nebude nijako veľká. Bude skôr zanedbateľná. Uvedieme si to na konkrétnom príklade. Iso 90 CFM. Číslice na obale nám naznačuje, že v tento výrobok obsahuje 90 gramov bielkoviny na 100 gramov výrobku. Keď sa potom pozrieme na presné zloženie, tak zistíme, že tento proteín skutočne obsahuje okolo 90 gramov bielkoviny konkrétne sa to množstvo pohybuje od 85 do 88 g bielkoviny podľa príchute. A tak je to logicky aj s CFM 80, Vegán 80, Multiprotein Long 80 atd ... Ak sa pýtate, prečo majú inú skratku pred číslovkou, tak vedzte, že to má čo do činenia so stupňom spracovania a zdrojom bielkoviny, ale to je trochu na dlhší článok, ktorý pre vás čoskoro pripravím. Občas tiež nájdete na obale číslovku 100. Je to taká finta, ktorá má vytvoriť dojem práve na vás, absolútna laikov, že je to 100% proteín. Pozor! Nie je to tak! Nemôže byť. Už len preto, že by to bolo neskonale odporné. V skutočnosti to môže byť pokojne aj nejaká päťdesiatka. Tá číslovka vyjadruje treba 100% koncentrát, filtráciu, alebo niečo podobné.

Gainer

  • sa paradoxne označuje tiež číslovkou vyjadrujúce pomer bielkoviny vo výrobku, akurát s tým rozdielom, že tá číslovka bude oveľa nižšia. Napríklad náš Gain 21 uvádza 21 gramov bielkoviny v 100 gramoch výrobku. Zvyšok tvoria prevažne sacharidy. Všeobecne sa dá povedať, že ak je množstvo sacharidov vyššia ako bielkovín, môžeme výrobok považovať za gainer.Zároveň treba dodať, že vďaka menšiemu podielu drahého proteínu, sú gainery vždy lacnejšie ako proteín rovnakej hmotnosti.

Prečo to potrebujem vedieť ?

To je pomerne kľúčová otázka. Prečo vám to tu vysvetľujem? Je to zásadné pre určenie výrobku, ktorý je vhodný pre vašu postavu a vaše ciele. Ak máte 65 kíl, tak je vcelku zbytočné kupovať si proteín. Ide o jednoduchú zásadu. Čím viac kalórií - tým väčšia šanca že priberiete . Teraz môžete vzniesť dobrú námietku, prečo si nemôžete kúpiť proteín, keď kalorická hodnota je rovnaká ako u sacharidov ?

Ide o využiteľnosť. Sacharidov dokážete vstrebať v podstate neobmedzené množstvo, kdežto bielkoviny telo využije len určitú časť. Často narazíte na hranicu 2 gramov bielkoviny na kilo vašej váhy, ale aj to je množstvo určené skôr pre vyspelejšieho  cvičenca. Tak teda ak potrebujete pribrať, používajte gainer, ktorého sacharidy vám dodajú potrebné energetické navýšenie kalorického príjmu. Tento kalorický príjem je možné navýšiť i pomocou proteiňáku, ale ako už sme si povedali, telo využije len niečo a prebytok bielkoviny potom rovnako zložito premení na energiu. To je zbytočné a drahé.

Čo sa stane, keď to s gainerom preženiem ?

Nič. Ak do seba budete napchávať gainer ako diví, jediné čo sa vám môže stať, je to, že energiu, ktorú telo nevyužije na vašu regeneráciu a rast, uloží vo forme tuku. Inými slovami priberiete tuk. Ale v prípade onoho 60 kilového chlapca to rozhodne nebude žiaden strašiak, skôr naopak. Ak by vás to však nejako desilo, stačí jednoducho v dávkovaní gaineru trochu ubrať.

Kedy si mám teda kúpiť proteín ?

Opäť si vypomôže modelovým príkladom. Je mladík, ktorý by rád vybudoval trochu svalov, ale nemá s hmotnosťou žiadny problém. Naopak by rád trošičku zhodil a ako sa hovorí "vypracoval". Práve pre neho je určený proteín. Dodá telu potrebné bielkoviny pre rast svalstva bez toho, aby hrozilo, že naberie ďalší tuk. Proteínom bude iba suplovať množstvo bielkoviny, ktoré nedodá v bežnej strave.

Komentáre:

Produkty v článku

Extrifit CFM Instant WHEY 80

Extrifit CFM Instant WHEY 80

25,50
EXTRIFIT ISO 90 CFM Instant WHEY

EXTRIFIT ISO 90 CFM Instant WHEY

36,00
EXTRIFIT BeefMass®

EXTRIFIT BeefMass®

28,60
EXTRIFIT Go Pro 30

EXTRIFIT Go Pro 30

34,80
EXTRIFIT Hardcore Gain 21

EXTRIFIT Hardcore Gain 21

33,80
EXTRIFIT® High Whey 80

EXTRIFIT® High Whey 80

25,00