ANABOLIZÁCIA A HYDRATÁCIA

ANABOLIZÁCIA A HYDRATÁCIA

Autor článku: Extrifit Slovakia

 

 

 

 

Dôležité informácie o skladbe potréningového príjmu živín

 

 

 

 

Nie je to tak dávno, čo som si po dlhšom čase opäť našiel cestu do posilňovne a ako som sa presvedčil mnohokrát v minulosti, aj v súčasnosti je toto miesto zdrojom informácií najrôznejšieho charakteru . Od tých, ktoré nepripúšťajú akúkoľvek šancu pre rast svalovej hmoty bez masívneho podávania dopingových látok , cez tie , ktoré garantujú svalové prírastky podávaním tých najdrahších doplnkov výživy , až k tým, ktoré odmietajú aplikáciu akýchkoľvek suplementov tvrdením, že sú absolútne neúčinné .

 

 

 

 

http://www.extrifitslovakia.sk/photos/original/extrifitslovakia-anabolizacia-1_2abbabd84c334158a41c53982539ca2f.jpg

 

 

 

Nebojte sa, mojím cieľom nie je polemizovať o ich pravdivosti resp. nepravdivosti. To čo som napísal na začiatku bol len úvod, ktorým by som chcel doplniť jedno zaujímavé tvrdenie, ktoré anabolizmus (tzn. Rast svalovej hmoty) podmieňovalo aplikáciou suplementov schopných "natiahnuť" dostatočné množstvo vody do svalovej bunky. Bohužiaľ, tak ako vo väčšine prípadov, ani v tomto to nie je tak jednoduché. Niekto si tu pletie príčinu s dôsledkom. Je síce pravdou, že keď nastane zvýšená hydratácia svalovej bunky, tak už sa obvykle naštartovali anabolické procesy, ale nadbytok vody vo svalovej bunke by som určite za príčinu anabolizmu nepovažoval. Je to len dôsledok presunu širokého spektra aminokyselín, vitamínov, minerálov, glukózy, tukov a iných dôležitých zložiek výživy dovnútra bunky. Bez týchto komponentov, transportovaných dovnútra bunky vplyvom prirodzene vylučovaných hormónov, by naše svaly jednoducho nerástli. Ale pozor, akékoľvek zvýšenie jednej, dvoch, alebo aj troch zložiek sa určite neprejaví automatickým rastom svalovej hmoty, prípadne prírastkom na sile. Komplikované? Pre niekoho možno áno, ale ja len tvrdím ... v kulturistike sa svalový rast nedosahuje vďaka masívnej aplikácii jedného "zázračného" suplementu. Bez ohľadu na to, či ide o ten zo skupiny dopingových, alebo klasických, povolených doplnkov. Nerobím to rád, ale skôr než sa posunieme ďalej, pozrime sa do sveta teórií ...

 

 

 

 

http://www.extrifitslovakia.sk/photos/original/extrifitslovakia-anabolizacia-2_2abbabd84c334158a41c53982539ca2f.jpg

Membránová bariéra

 

 

 

Každá svalová bunka je ohraničená membránou, ktorá nie je nepriepustná - je to biologicky veľmi aktívny systém, v ktorom existujú tisíce otvorených aj uzavretých kanálov slúžiacich k transportu nielen vody, ale aj aminokyselín, tukov, glukózy, minerálov atď .. Tieto sa nachádzajú v bunke i extracelulárny  priestor. Navyše je súčasťou ďalšieho, veľmi zložitého systému, ktorého úlohou je sprostredkovať odpoveď na stovky signálov, vrátane tých, za ktoré sú zodpovedné prirodzene vylučované hormóny. Väčšina aminokyselín sa dostáva dovnútra buniek vďaka využívaniu mechanizmu, ktorý je označovaný ako Na-dependentný osmotický gradient. Ide v podstate o masívny presun sodíka (Na) do bunky, ktorý so sebou "sťahuje" tiež vodu spoločne s komponentmi potrebnými pre rast. Výsledkom môže byť 20 až 30-násobné zvýšenie ich koncentrácie v porovnaní s koncentráciou extracelulárneho priestoru. Transport aminokyselín cez membránu však nenastane bez adekvátneho signálu od príslušného hormónu.

 

 


Nevyhnutnosť inzulínu

 

 

 

Jedným z najsilnejších "kontrolórov" prísunu vody a v nej rozpustených živín do svalov je inzulín. Ak sú jeho hladiny nízke, alebo paradoxne vysoké, nastáva zastavenie procesov označovaných ako anabolické. Nastáva stagnácia rastu svalovej hmoty, prichádza katabolizmus. Stabilná stredná hladiny inzulínu v krvi sú ideálna a chytrí kulturisti to veľmi dobre vedia. Prečo tí najlepší z najlepších konzumujú denne 6 aj viac jedál, vďaka ktorým v pravidelných intervaloch dodávajú svojmu telu dostatok proteínov a komplexných cukrov?

 

 

 

http://www.extrifitslovakia.sk/photos/original/extrifitslovakia-anabolizacia-3_2abbabd84c334158a41c53982539ca2f.jpg

Minimálne kvôli trom keďže:

 

 

... Pravidelne podávané pokrmy dodávajú telu nepretržitý tok uhľohydrátov, bielkovín, minerálov, vitamínov, suplementárnych doplnkov výživy a vody, ktoré sú nevyhnutné pre anabolizmus

 


... Rozdelenie celodenné dávky živín a doplnkov do niekoľkých dávok podstatne zvyšuje ich vstrebateľnosť a využiteľnosť

 


... Pravidelnosťou sa dosahuje stabilizácia hladín glukózy a následne aj inzulínu počas celého dňa

 

 

Glukagón je katabolický

 

 

Nemám nič proti suplementom, ktoré dokážu "natiahnuť" do svalovej bunky zvýšené množstvo vody, ale vhodný tréning v kombinácii s kvalitnou stravou skonzumovanou počas dňa minimálne v šiestich dávkach, je podstatne dôležitejší pre rast vašej svalovej hmoty. Udržiavanie stabilných inzulínových hladín a živín v krvi je nesporne pre anabolizmus to najdôležitejšie. Častou chybou veľmi tvrdo trénujúcich kulturistov je to, že dovolia neprimerane klesnúť hladine inzulínu. Stačí, keď ich tréningy sú nadmerne dlhé, alebo ak počas tréningu nepijú nápoje s malým množstvom sacharidov, prípadne nejedia niekoľko hodín a je tu spomínaný problém. V takom prípade je nástup katabolických dejov, ktoré spomalí vaše pokroky (alebo sa negatívne podpíšu na vašej, ťažko nadobudnutej svalovej hmote), otázkou niekoľkých minút. Slinivka zvyšuje produkciu hormónu glukagónu, ktorý pôsobí katabolicky na svaly - bunková hydratácia sa znižuje, nastáva spomalenie transportu aminokyselín do bunky, svaly nerastú. A nepomôžu tu žiadne suplementy, schopné zvýšiť prítomnosť vody vo svalovej bunke. Pochopili? Triviálnym chybami dokážete eliminovať prínos akokoľvek efektívnych suplementárnych doplnkov výživy!

 

 

 

 

http://www.extrifitslovakia.sk/photos/original/extrifitslovakia-anabolizacia-4_2abbabd84c334158a41c53982539ca2f.jpg

Kortizol je megakatabolický

 

 

 

Spomenul som výživu, kvalitu jednotlivých jedál, v skratke som zmienil prínos suplementárnych doplnkov výživy, vhodný tréning. Ale anabolizmus dokáže ovplyvniť dokonca aj vaša nálada. Prečo nálada? Bolo preukázané, že nielen tvrdý a dlhý tréning, traumy (napr. Popáleniny, svalové poškodenie, poranenie), ale dokonca aj zlosť, hnev, strach, úzkosť i bolesť dokážu niekoľkonásobne zvýšiť hladinu ďalšieho katabolicky účinného hormónu - kortizolu. A zvýšená hladina kortizolu automaticky znamená stop rastu svalovej hmoty. Je jasné, že v bežnom živote je naozaj ťažké vyhnúť sa všetkým stresovým podnetom, ktoré vyvolávajú nárast hladín kortizolu. Športové praxe ale pozná postupy, ako ich "dostať" do normálu - napr .. dávkou vitamínu C, alebo adaptogénmi v akejkoľvek forme.

 

 

Aj oxidácia bráni anabolizmu

 

 

 

Ďalšou chybou, ktorá sa negatívne podpisuje na náraste svalovej hmoty, je podcenenie účinku antioxidačného systému v organizme. Intenzívny tréning spôsobuje vznik obrovského množstva voľných radikálov vo svaloch. Zvýšený oxidatívny stres následne spôsobuje zmenšovanie objemu svalových buniek otváraním kanálov v bunkových membránach, ktorými sa vyplavuje nielen voda ale aj draslík - spustenie anabolických dejov nenastáva. Moja rada? Určite skôr, než siahnete po doplnku s efektom bunkovej hydratácie, bezpečné antioxidačný doplnok pre každodenné aplikáciu.

 

 

 

Komentáre: