BCAA - TO NAJLEPŠIE PRE VAŠE SVALY

BCAA - TO NAJLEPŠIE PRE VAŠE SVALY

Autor článku: Extrifit Slovakia

O BCAA - vetvených aminokyselinách, medzi ktoré patrí leucín, izoleucín a valín, ste určite počuli. Niektorí z vás ich  pravdepodobne užívajú alebo niekedy užívali.

Podľa posledných výskumov sa ukázalo, že BCAA sú naozaj veľmi dôležité a pre vaše svaly skutočným prínosom. Dalo by sa povedať, že sa dôležitosťou môžu rovnať kreatínu, ale napríklad aj srvátkovým bielkovinám.

Prečo sú BCAA toľko "ospevované" ?

Je to jednoduché. Aby mohla bielkovina získať status tej najvyššej kvality a biologickej účinnosti, musí obsahovať všetkých osem esenciálnych aminokyselín - to sú také, ktoré si telo nevie samo vytvoriť. Bielkoviny z mäsa, mliečnych výrobkov, vajec a srvátky stoja na tejto pomyselnej stupnici kvality vysoko. To pre vás ale iste nie je nová informácia.

Výskumy ale priniesli informácie, že BCAA sú skutočnými ťahúňmi svalového rastu medzi ostatnými suplementami  a ich pravidelné užívanie môže byť pre váš svalový rast zásadný. Preukázalo sa, že BCAA svalový rast nielen stimulujú, ale tiež vytvárajú  vhodné anabolizujúce prostredie, ktoré svalstve poskytuje energiu a pomáhajú spaľovať tuky a znižovať svalovú bolesť.

Stále ešte váhate, že by BCAA mohli pomôcť k dosiahnutiu vytýčených športových cieľov práve vám ? Potom si prečítajte nižšie uvedených 5 dôvodov, prečo by sa mali vetvené aminokyseliny stať vaším tréningovým partnerom.

1. dôvod - HORMONÁLNE ÚČINKY

Kombinácia posilňovania a suplementácie BCAA preukázateľne zvyšuje hladinu testosterónu a znižuje hladinu kortizolu. Vďaka tomu dochádza k podpore anabolizmu vnútorného prostredia. Leucín tiež stimuluje tvorbu inzulínu, ktorá ďalej zvyšuje po tréningu priestor pre svalový rast. To je určite zaujímavá informácia, pretože v porovnaní s inými spôsobmi, ako nabrať svaly a zvýšiť hladinu prorastových hormónov a zároveň znížiť hladinu hormónov, ktoré svalový rast oslabujú, sa práve suplementácia BCAA javí ako najmenej komplikovaná. Je to dané hlavne tým, že v tele je skrátka ťažké sledovať a merať prebiehajúce hormonálne procesy. Vďaka pravidelnému užívanie BCAA si ale v tele zaistíte správne podmienky pre rast svalov a kvalitnú regeneráciu.

2. dôvod - ENERGIA PRE SVALY

V prípade, že chcete znižovať hmotnosť a rysovať, tak stav "vyrysovania" predstavuje citlivú rovnováhu medzi zachovaním svalových objemov a ich stratou. Preto je pomerne zložité nastaviť správnu, energeticky, vyváženú diétu, ktorú telo potrebuje. Vynútené hladovanie pri rysovacej diéte môžete cítiť ako energetický deficit, ktorý môže vyvolať odbúravanie svalových vlákien, spôsobené tvorbou katabolických enzýmov, ktoré rozkladajú svalové bielkoviny na BCAA. Tak trošku tento "sebadeštruující" efekt pripomína efekt rúcajúcej sa stavby - jedna tehla po druhej padá, až sa dom zrúti úplne. Pokiaľ ale vaše svaly počas rysovania prijmú zodpovedajúcu dávku BCAA, možno tak vytvoriť podmienky, ktoré zbrzdia túto deštrukciu. Keď totiž dôjde k energetickému deficitu, suplementácia BCAA dokáže rýchlo vyplniť "diery" v stavbe tkaniva a pomôže obmedziť odbúravanie svalov.

3. dôvod - SPÁLITE  TUK, VYBUDUJETE  SVALY

Výhody užívania BCAA nekončia  len pri ochrane svalov, keď ste v rysovacej diéte. Ale možno ich považovať aj za účinný prostriedok nielen na budovanie svalovej hmoty, ale aj na spaľovanie tukov. Je to vlastne výhoda dvojakého účinku vďaka jednému suplementu. BCAA berú energiu tukovým bunkám a vracajú jej bunkám svalovým, ktoré ju môžu využiť vo svoj prospech. Dôležitú úlohu v tomto procese zohráva leucín. Podľa vedcov je leucín kľúčovým stimulantom, ktorý prepožičiava BCAA ich schopnosť podporovať rast svalstva. Neznamená to ale, že by ste mali vyškrtnúť izoleucín a valín. Aj tieto 2 aminokyseliny sú nevyhnutné pri budovaní bielkovinových blokov. Dôležitá je súhra všetkých troch aminokyselín. Ak budete mať hladinu izoleucínu a valínu podlimitné, tak vás samotný leucín príliš nespasí.

4. dôvod - ZNÍŽENIE SVALOVEJ BOLESTI

S bolesťou svalov po tréningu ste sa nepochybne už stretli. Niekedy sú bolesti také, že môžu negatívne ovplyvniť váš výkon v tréningu. Tento druh bolesti je označovaný ako oneskorená svalová bolesť. Jej príznaky nejde úplne odstrániť, ale je možné ich znížiť. Profesor Sharp hovorí, že vedci zaregistrovali, že BCAA dokázali znížiť tempo odbúravania svalov pri intenzívnom tréningu a tým súčasne znížili únavu svalov, čo umožňuje cvičiť častejšie bez známok únavy a úbytku sily. BCAA sú tak účinným nástrojom na dosiahnutie svalového rastu, ale tiež dokážu brániť odbúravaniu svalov a celkového katabolizmu . Je to vlastne taký ochranný štít proti svalovej deštrukcii a únave. BCAA vás samozrejme svalové bolesti a únavy úplne nezbavia ,  ale dokážu ju obmedziť. Určite teda stojí za to si ich zabezpečiť.

5. dôvod - REGENERÁCIA

Čím rýchlejšie dokážete po tréningu zregenerovať, tým skôr sa môžete do fitka vrátiť a znovu trénovať. Preto sa odporúča užívať BCAA aj po tréningu, pretože urýchľujú regeneráciu a tým podporujú rast svalov. Toto platí pre každého - bez ohľadu na to, či je vaším cieľom budovať objem, silu alebo vytrvalosť. Majte na pamäti, že optimálna regenerácia znamená väčší tréningový objem a intenzitu a to vedie k lepšej adaptácii. Vďaka kvalitnej regenerácii maximalizujete aj svalový rast.

Toľko 5 dôvodov, prečo by nemali vetvené aminokyseliny chýbať vo vašej športovej taške.

A ako by ste mali BCAA užívať ?

Môžete sa stretnúť s mnohými odporúčaniami. Ale všeobecne je dobré brať 5-10 gramov s raňajkami a potom znovu pred a po tréningu. Poslednú dávku si dajte pred spaním. Záleží samozrejme aj na konkrétnom výrobku - ak na ňom bude iné odporúčané dávkovanie, tak sa samozrejme budete riadiť daným odporúčaním.

Komentáre: