DEŇ PO POPÍJANÍ BEZ OPICE

DEŇ PO POPÍJANÍ BEZ OPICE

Autor článku: Extrifit Slovakia

 

 

 

 

Nemusíte sa báť, naozaj vám nechceme dať návod na to, ako sa stať alkoholikom. Ak patríte medzi tých fitnesákov čo radi na párty popíjajú, mali by ste  dobre poznať súhrn negatívnych dôsledkov tohto vášho koníčka.

 

 

 

 

A tiež vám poradíme, ako si poradiť s opicou, keď vám to raz za čas ujde .Je všeobecne známe, že chronický alkoholizmus vedie k tzv. Cirhóze pečene, zvyšuje riziko mozgovej príhody a niektorých rakovinotvorných ochorení. To sú ale skôr extrémne prípady chorôb, ktorými trpia notorickí alkoholici, ktorí sa alkoholom plnia každý deň.
Väčšina ľudí patrí do skupiny miernych, tzv. Spoločenských pijanov, ktorí vychutnávajú alkohol pri príležitosti rôznych udalostí, ako sú svadby, narodeniny, apod. Mierny konzument alkoholu je definovaný ako jedinec, ktorý si dopraje dve pohára alkoholu denne, žena i jeden  pohárik. Viac ako toto množstvo, podľa vedcov, zaváňa alkoholizmom. Nemusíte byť však žiadny výskumník, aby ste sa vážne zaujímali o negatívne následky alkoholu, ktoré ovplyvňujú vašu fyzickú stránku. Alkohol môže negatívne ovplyvňovať bielkovinovú syntézu, tvorbu ATP, hladinu testosterónu a rastového hormónu, kvalitu spánku aj oxidáciu tukov.

 

 

 

 

 

http://www.extrifitslovakia.sk/photos/original/extrifitslovakia-pijatika-1_612970c13008b2040bbdab4dbcfcaf48.png

 

 

 

 

Čo sa týka telesnej stavby, energický obsah alkoholu je na začiatku celého problému.
Alkohol obsahuje 7 kilokalórií v 1 grame v porovnaní so 4 kilokalóriami, pochádzajúcimi  z gramu sacharidov a bielkovín a 9 kilokalórií z jedného gramu tuku. A to sa potom rýchlo sčíta. Ďalej je potrebné spomenúť nepriame škody, ktoré alkohol pácha - prispieva totiž k strate kontroly a úsudku. Po pár drinkoch už nemáte pocity viny, že ste si objednali porciu hranoliek navyše. Vedecké výskumy ukázali, že súčasný príjem potravy a alkoholu vedie k tomu, že ľudia prijmú viac kalórií z jedla, ako keď alkohol nepijú. Kombinovanie alkoholu a ďalších nezdravých nápojov je častý prehrešok.


 


Budeme vychádzať z toho, že ste zodpovedný konzumenti alkoholu a nemáte pery prisaté k pivnému súdku každý víkend, ale pochutnáte si na nich len pri občasných návštevách klubov a osláv narodenín.

 


Ako teda môžete zmierniť dôsledky pôsobenia alkoholu na vaše zdravie a fyzickú stránku?

 


Ak trénujete naozaj pravidelne a intenzívne, máte oproti ostatným náskok čo do ochrany pečene. Výskumy totiž ukazujú, že intenzívny tréning chráni pečeň. Zdravý vyvážený jedálniček kulturistami má tiež na zmiernenie alkoholických škôd pozitívny vplyv.

 

 

 

 

http://www.extrifitslovakia.sk/photos/original/extrifitslovakia-pijatika-2_612970c13008b2040bbdab4dbcfcaf48.jpg

Aj napriek tomu by ste mali pred nocou strávenou  v klube podniknúť niekoľko opatrení. Vďaka alkoholu totiž rýchlo naskakujú kalórie, ktoré nie sú užitočné ani pre metabolizmus, ani pre zdravie. Vždy pri popíjaní súčasne jedzte a uistite sa, že vaše jedlo je bohaté na bielkoviny.


Ak patríte medzi športovcov, ktorí si musia strážiť váhu, tak si dávajte veľký pozor. Alkohol môže vaše plány narušiť.
Asi 5% kalórií z alkoholu sa uloží vo forme tuku. Vedci potvrdili, že v priebehu niekoľkých hodín po popíjaní sa spaľovanie telesného tuku zredukuje až o 73%. Vaša pečeň rozkladá alkohol na acetát, ktorý sa spaľuje namiesto tuku. Aj to je dôvod, prečo sú konzumenti alkoholu často opuchnutý . Musíte jednoducho jesť a piť tak, aby ste tomuto stavu zamedzili.

 


Preto v tomto článku nájdete aj špeciálny jedálny lístok, aby vám popíjanie alkoholu neuškodilo a neprebudili ste sa ráno do príšerné opice .

 


Dôležitú úlohu zohrávajú aj doplnky stravy. A svoju úlohu zohráva aj typ alkoholu, ktorý si doprajete.
Alkoholické nápoje, ktoré obsahujú menej alkoholických jednotiek, tzv. Kongenérov, spôsobujú miernejšiu opicu. Bourbon napríklad obsahuje 37x viac kongenérov ako vodka, takže konzumenti whisky trpia nasledujúce ráno oveľa viac.
Vedci tvrdia, že väčšina symptómov opice  je spôsobená zápalom, ktorý vzniká vplyvom alkoholu v tele.

 



Lepšou  správou je, že určité zložky niektorých alkoholických nápojov môžu prinášať aj zdravotné výhody. Napríklad resveratrol, ktorý sa hojne vyskytuje vo vínnej réve, je považovaný za silný antioxidant a bunkový Regenerant. Štúdia z Dánska zistila, že aktívne a zdraví ľudia, ktorí pijú alkohol len  občas a v miernych dávkach, trpia o 30% nižším rizikom srdcových ochorení ako ľudia, ktorí alkohol nepijú vôbec.

 


Mierne popíjanie znamená aj nižšie riziko vzniku artritídy a nižšie riziko porúch vnímania u staršej populácie.
Vedci nedávno tiež zistili, že pivo, obsahujúce vysoké množstvo extraktu zo sladového jačmeňa a chmeľu, je bohaté na kremík, ktorý posilňuje kosti a spojivovú tkanivo. Podávanie alkoholického nápoja pred alebo s jedlom znižuje hladinu krvného cukru. A to je pozitívna správa pre zdravie.

 



Niektoré firmy dnes ponúkajú  produkty, ktoré vás zaručene ochránia  pred negatívnymi vplyvmi alkoholu na zdravie, alebo aspoň odstránia nepríjemné ranné následky. Prípravky sú určené tým, ktorí sa ráno nechcú prebudiť s pocitom, že strávili noc zápasením v ringu. Experti na zdravie sa bránia  diskusiám, ktoré sa točia  okolo zníženia negatívnych následkov alkoholu a odstránenie opice . Veria , že konzumácia alkoholu je spoločenský problém a návody, ako sa zbaviť jeho negatívnych následkov, povedú len k zvýšeniu jeho konzumácie.

 


Je jasné, že jediná cesta, ako zabrániť alkoholu, aby poškodil vaše zdravie a telesnú kondíciu, je nepiť ho. Ale to pre veľa ľudí nie je celkom reálne. A úplná abstinencia, už vzhľadom k niektorým vyššie opísaným zdravotným výhodám, tiež nie je úplne požadovaná. Najdôležitejšie je zachovať si zdravý rozum a stanoviť si životné priority.
Aj v rámci zdravého životného štýlu je možnosť na pár pohárikov alkoholu, rovnako ako pre iné odmeny.

 

 

 

 

http://www.extrifitslovakia.sk/photos/original/extrifitslovakia-pijatika-3_612970c13008b2040bbdab4dbcfcaf48.jpg

A teraz ešte pár slov ku kombinácii alkoholu spoločne s dopingom.

 


Štúdia , ktorá na seba upútala pozornosť, zistila, že športovci zneužívajúci látky, podporujúce nárast svalovej výkonnosti (doping), sú oveľa častejšie závislí na alkohole. Túto skutočnosť je možné vysvetliť na základe tzv. Iniciačnej  teórie, ktorá hovorí, že užívanie jednej drogy vedie k postupnému užívaniu ďalších legálnych aj nelegálnych drog.

 


Niet pochýb o tom, že kombinácia anabolických steroidov a alkoholu pôsobí ničivo na pečeň, predovšetkým pokiaľ sú anaboliká podávaná orálne. Ilegálne party drogy ako extáza alebo akýkoľvek lieky (či predpísaný lekárom alebo kúpený na čiernom trhu), kombinovaný s alkoholom, majú rovnako škodlivý účinok na pečeň. Nikdy nepite alkohol, ak užívate antibiotiká, antihistaminiká, antipsychotiká, lieky na riedenie krvi, na uvoľnenie svalov alebo narkotické lieky proti bolesti. Vždy si skontrolujte príbalový leták a prípadne sa poraďte s lekárom.

 


Nesteroidné antiflogistiká a iné lieky proti bolesti, ako napríklad aspirín alebo ibuprofen, by nemali byť konzumované a alkoholom. Následky sú opäť poškodená nielen pečeň, ale aj zažívací trakt a žalúdok trpí touto kombináciou a vznikajúcimi chemickými reakciami. Nesteroidné antiflogistiká sa odporúčajú užívať len v krajných prípadoch, pretože zamedzujú svalovej regenerácii a rastu.
Miešanie alkoholických nápojov a energetických drinkov ako Red Bull je tiež dnes celkom populárne. Lekári a odborníci na výživu z toho ale príliš nadšení nie sú a to z niekoľkých dôvodov. Táto kombinácia pôsobí katastroficky na vašu pečeň i žalúdok a energetické drinky podporujú ďalšiu konzumáciu alkoholu, čo škodlivé účinky na zdravie po prepitej  noci ešte zvyšuje.


 

 

Aké doplnky vám pomôžu zmierniť následky po prehýrenej noci?

 

 


Extrakt špargle

 

- zvyšuje aktivitu kľúčových enzýmov, ktoré rozkladajú alkohol v tele, aby zredukovali symptómy opice a ochránili pečeň. Užívajte 1000-2000 mg počas popíjanie alebo ihneď potom, alebo ráno.
 

 

Betaín

 

- pomáha pri prevencii ochorení pečene, podporuje metabolizmus. Dajte si 1000-1500 mg 2x denne s jedlom.
 

 

Vitamín B

 

- obnovuje stratené živiny počas konzumácie alkoholu. Užívajte B-komplex, ktorý v jednej tablete dodá cca 100 mg väčšiny vitamínov B a 100 mcg vitamínu B12 a kyseliny listovej. Užívajte s raňajkami.
 

 

Pestrec mariánsky

 

- má ochranný účinok na pečeň. Dajte si 150-300 mg extraktu, štandardne s 80% silymarínu, 2-3x denne s jedlami.
 

 

 

MSM (metyl-sulfonyl-metán)

 

- pomáha vyplaviť toxíny z tela. Užívajte 1000-2000 mg 1-2x denne s jedlami.
 

 

Extrakt z opuncie

 

- pomáha znížiť zápaly a zmierňuje syndrómy opice . Užívajte 80 mg počas popíjanie alebo ihneď po ňom a ráno potom.

 

 

 

http://www.extrifitslovakia.sk/photos/original/extrifitslovakia-pijatika-4_612970c13008b2040bbdab4dbcfcaf48.jpg

VÝŽIVOVÝ PLÁN POPÍJAJÚCIH  ŠPORTOVCOV

 

 


Nasledujúce tipy vám pomôžu minimalizovať negatívny vplyv konzumovaného alkoholu na vaše zdravie a udržia obvod vášho pásu v prijateľných rozmeroch.

 

 


Zaistite si vysoký príjem bielkovín

 

- zostavte si jedálniček bohatý na bielkoviny (minimálne 2 gramy bielkovín na každý kilogram vašej váhy), aby ste si udržali metabolizmus v plných obrátkach. Vyberte si také zdroje bielkovín, ako sú vajcia, ryby, nízkotučné mliečne výrobky, steaky zo sviečkovice alebo stehna, kurča bez kože, morčacie prsia, srvátka, sója a bielkovinové koncentráty - najmä kazeín. Tieto potraviny sú nielen bohaté na bielkoviny, ale obsahujú aj vysoké množstvo vitamínov skupiny B, ktoré sa pôsobením alkoholu rýchlo odbúravajú.
 

 

Dávajte si pozor na sacharidy

 


- to znamená, že si budete vyberať pomaly vstrebateľné sacharidy, ktoré sú obsiahnuté v strukovinách, zemiakoch a celozrnných výrobkoch. To umožní dodávať vášmu telu energiu postupne, bez toho aby ste priberali tuk. Jedinou výnimkou je doba po tréningu, kedy si môžete dať tzv. Rýchle sacharidy. V dňoch, kedy sa chystáte na párty, si vezmite 1/3 až ½ normálnej dávky týchto sacharidov. To vytvorí priestor pre kalórie z alkoholických nápojov, ktoré si dáte vo večerných hodinách.

 

 


Zvýšte príjem ovocia a zeleniny

 

 

- tieto potraviny sú doslova napchaté silnými antioxidantmi a fotochemikálií, ktoré ochránia  vaše telo pred škodlivými voľnými radikálmi a pomôžu vám odstrániť nechcené toxíny z tela. Alkohol o tieto látky telo okráda a preto je veľmi dôležité je opäť dostať na pôvodnú hladinu. Zaraďte do jedálnička také jedlá, ktoré sú zdrojom vitamínov A, C a E - napríklad jablká, špargľa, banány, brokolica, karfiol, cesnak, listová zelenina, pomaranče, cibuľa, orechy a semienka.
 

 

 

Jedzte omega-3 tuky

 

 

- potraviny bohaté na omega-3 nenasýtené mastné kyseliny pomáhajú udržať zdravú pečeň i celkové zdravie organizmu, pretože zamedzujú vzniku zápalov. Tieto zdravé tuky zo stravy navyše pomáhajú spaľovať telesný tuk a podporujú regeneráciu po tréningu. Ich bohatými zdrojmi sú ľanové semienka, losos a vlašské orechy.
 

 

 

Zostaňte hydratovaní

 

 

- pitie alkoholu z vás vodu priamo vysáva, preto je hydratácia vaša najvyššia priorita. Pite aspoň 4 litre vody denne, aby ste telu zabezpečili riadnu hydratáciu a vyplavili z neho nežiaduce toxíny. Skúste sa obmedziť len na jeden drink za hodinu a vypite na jeden drink minimálne 250 ml vody po každom alkoholickom nápoji. A na konci večera pred spaním si doprajte ďalších 250-500 ml vody.
 

 

 


Jedlo pred party

 

 

- rozhodne nepite alkohol na prázdny žalúdok ! Než teda vyrazíte do mesta za zábavou, uistite sa, že nemáte v žalúdku prázdno. Dajte si kvalitné jedlo, zložené z netučných bielkovín, zdravých tukov a výživné zeleniny. To vám pomôže spomaliť vyplavovanie alkoholu do krvného obehu a spríjemní vaše ráno, ktoré bude nasledovať po party.
 

 

 

Vyberajte si chytro

 

 

- a vyhýbajte sa príliš kalorickým miešaným drinkom, ako sú koktaily s ovocím a sýtené alkoholické nápoje. Tieto drinky sú naplnené cukrom, čo prináša nechcené kalórie navyše a ďalšiu dehydratáciu. Držte sa skôr ľahkého vína, ľahkých nízkoalkoholických pív alebo miešaných drinkov s vodkou, sódou a citrónovou šťavou.
 

 

 

Späť do zabehnutého režimu

 

 

- ráno, nasledujúce po večierku, vás pokojne môže pochytiť myšlienka zájsť si do najbližšieho fast foodu a tam si dať hamburger s obrou porciou hranolčekov a vychutnávať si ho pri spomínaní na včerajšok. Dajte si ale na toto  pozor, pretože jedlá s vysokým obsahom tuku môžu všetko ešte zhoršiť, podráždiť váš žalúdok a vy sa budete cítiť ešte viac "na vode". Pripravte si teda skôr solídne raňajky  a zapite ju nápojom, ktorý doplní elektrolyty - napríklad ovocným džúsom či športovým nápojom.

 

 

 

Cieľom tohto článku rozhodne nebolo urobiť z vás alkoholikov , ale skôr sme vám chceli ukázať, že aj po prehýrenej noci sa dá druhý deň fungovať "celkom normálne".

 

 

 

 

 

http://www.extrifitslovakia.sk/photos/original/extrifitslovakia-pijatika-5_612970c13008b2040bbdab4dbcfcaf48.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komentáre: