NÁVOD NA POUŽITIE DOPLNKOV VÝŽIVY

NÁVOD NA POUŽITIE DOPLNKOV VÝŽIVY

Autor článku: Extrifit Slovakia

 

 

 

V on-line poradni sa nahromadilo veľké množstvo podobných otázok smerujúcich na denné rozloženie doplnkov výživy. V tomto článku určite nájdete mnohé odpovede na vaše otázky.

 

 

 

 

Na rovinu priznávam, že tento článok už tu niekoľkokrát bol. Avšak aj naďalej existuje nekončiace množstvo otázok na užívanie doplnkov výživy zn. Extrifit s cieľom čo najviac nabrať na svalovej hmote a zároveň pokiaľ možno nepribrať, alebo ešte lepšie dokonca zhodiť na tukovom tkanive, že si hovorím, prečo ho nedať znova a znova. Preto som pre vás pripravil reprízu článku, ktorý by som nazval  Návodom na užívanie . Budem sa v ňom zaoberať tým, čo by sa v ideálnych podmienkach malo užívať v určitých fázach bežného dňa pre podporu rastu svalovej hmoty a budem sa sústrediť na základné doplnky výživy, bez nejakých zbytočných kudrliniek.

 

 

 

http://www.extrifitslovakia.sk/photos/original/extrifitslovakia-doplnky-1_0ee3bf6a593b978f41233339a201f676.jpg

 

 

 

 

1) Ihneď po prebudení

 

 

 

Srvátkový proteín 50 g
Sacharidy 40 g
Karnitín 1-3 g

 

 

Keď sa ráno zobudíte, začne vaše vyhladované telo doslova útočiť na svalové bielkoviny, s cieľom získať späť potrebnú energiu. Tomuto javu si hovorí katabolizmus a je doslova nočnou morou všetkých kulturistov. Aby ste tento stav čo najrýchlejšie ukončili, alebo rovno zabránili, je potrebné čo najrýchlejšie prijať rýchlo stráviteľné bielkoviny a sacharidy. Aminokyseliny zo srvátky sa dostanú do krvného systému a veľmi rýchlo zamedzia  vášmu organizmu, aby sa živil z vašich vlastných svalov. Zvyšné aminokyseliny putujú do oslabených, alebo natiahnutých partií, kde pomáhajú s ich opravou, čiže regeneráciou. Rýchlosť je v tomto ohľade kľúčová. V tabuľke je síce uvedené 50 g proteínu zo srvátky, ale oveľa lepšie je variant hydrolyzovanej  srvátky, na našich stránkach známe ako Hydro rad proteínov, prípadne prejdite rovno na aminokyseliny. Úplnú čerešničkou môže byť použitie BCAA Instant čoby prvého ranného nápoja. Nezastieram však, že tieto varianty sú už trochu nákladnejšie, než použitie klasického CFM kokteilu.

 

 

 

http://www.extrifitslovakia.sk/photos/original/extrifitslovakia-doplnky-2_0ee3bf6a593b978f41233339a201f676.jpg

Sacharidy dodané ihneď po prebudení sú tiež nesmierne dôležité. Počas nočného spánku je zásoba pečeňového glykogénu taktiež vyčerpaná natoľko, že jeho hladina po prebudení je takmer nulová a preto telo siaha do svalových glykogénových zásob. A to samozrejme nechceme. Tým, že ako prvé  prijmete nejaké rýchle cukry či už v podobe určitých druhov potravín, alebo nejakého nápoja, zvýšite takmer ihneď hladinu pečeňového glykogénu a uchránite tým glykogén, ktorý potrebujú vaše svaly k tvrdému tréningu.

A prečo Karnitín? Ak si myslíte, že to má súvislosť s udržiavaním tuku na nízkej úrovni, tak nie ste ďaleko od pravdy. Ale Karnitín má aj ďalšie pozitívne vlastnosti, o ktorých sa zase až tak veľa nevie. Karnitín totiž dokáže zvýšiť počet androgénnych receptorov vo svaloch, na ktoré sa naviaže testosterón. A ten, ako iste viete, zabezpečí váš rast. No, a pretože je po ránu hladina testosterónu najvyššia (často sa o tom môžete presvedčiť na vlastné oči), je ranná suplementácia rozhodne na mieste. Karnitín tiež spolupracuje s inzulínom, vďaka ktorému sa dostáva do svalových buniek, takže je vhodné, prijímať ho spolu s proteíno-sacharidovým nápojom.

 



2) S raňajkami

 

 

 

V52 1 tableta

 

 

Použitie minerálov a vitamínov je nadmieru jasné a malo by sa stať štandardom pre všetkých, ktorí dbajú o svoje zdravie a dobrú imunitu. Kvalitne zostavená formula vitamínov a minerálov je účinnou prevenciou všetkých možných ochorení a civilizačných chorôb. Multivitamín dodá telu potrebné mikroživiny na začiatku dňa, pomôže metabolizmu, posilní imunitu a podporí mnoho ďalších fyziologických pochodov vo vašom tele. Je dôležité tieto látky prijímať spoločne s jedlom, lebo celá rada vitamínov je vstrebateľná a využiteľná práve až s normálnymi potravinami

 

 

 

3) S obedom

 

 

 

Budete možno prekvapení, ale v tejto fáze dňa vám nedoporučím žiadny z doplnkov výživy. Považujem to za zbytočné. V každom prípade ale dbajte na dostatočný prísun bielkovín a sacharidov v bežnej potrave.

 

 

 

 

http://www.extrifitslovakia.sk/photos/original/extrifitslovakia-doplnky-3_0ee3bf6a593b978f41233339a201f676.jpg

4) 1 hodinu pred tréningom

 

 

 

Proteín 20-50 gr (podľa hmotnosti)
Kreatín 5 g
Karnitín 1-3 g
Sacharidy 45-100 g (podľa hmotnosti)

 

 

Čo sa týka proteínu pred tréningom, nesmierne dôležitá je vstrebateľnosť. Ak nedokážete vstrebať CFM, o čom dosť vážne pochybujem, stavte na rad Hydro. Nie je možné, aby ste mali tráviace problémy  aj s týmto hydrolyzovaným spracovaním bielkoviny. Každopádne vypitím rýchlo vstrebateľnej  bielkoviny predtým, než zamierite na tréning, predídete rozkladaniu svalovej  bielkoviny počas silového tréningu.
Kreatín vám pre zmenu zaistí dostatok svalového paliva a potrebnú energiu k vášmu náročnému tréningu. To sa zobrazí hlavne v počte opakovaní, ktoré budete môcť vykonať, čím vyvoláte potrebnú odozvu vo vašich svaloch.

Pomaly uvoľňujúce sa sacharidy zase udržia  hladinu inzulínu na nižšej úrovni, nariadia  telu spaľovať tuky, nie svaly a poskytnú mu dostatok energie na tréning.

 

 

5) Pri tréningu

 

 

 

Až donedávna bola suplementácia pri tréningu neprebádaným územím, však poslednou dobou sa objavujú hlasy aj od tých najvýznamnejších odborníkov, ktorí tvrdia, že suplementácia pri tréningu je rovnako dôležitá, ak nie ešte dôležitejšie, než po tréningu. Môžu za to prevratné  technológie v spracovaní surovín, že takmer vymizla obava o vstrebateľnosťi jednotlivých živín počas tréningovej záťaže. Takým produktom je bezpochyby aj BCAA Instant, ktorý vám dovolí takmer nepretržitú dodávku aminokyselín do zaťažovaných svalov, ktorý vám zaručí v podstate nepretržitú regeneráciu .

 

 

 

6) Ihneď po tréningu

 

 

 

BCAA 5 g
Proteín 20-30 g
Sacharidy 50-100 g
Kreatín 5 g
Tribulus 10 kapslí

Ako som už povedal v úvode rýchlosť vstrebania je v určitých fázach kľúčová. To je prípad hlavne potréningového stavu, kedy je telo doslova hladné po rôznych stavebných látkach. BCAA spoločne s dostatkom bielkoviny zrýchľujú bielkovinovú syntézu a podporujú hladinu inzulínu. To samozrejme podporujú aj rýchlo vstrebateľné sacharidy, zvyšujúc súčasne príjem glukózy do svalov (dopĺňajú svalový glykogén) a redukujú kortizol. A kortizol je zabijak svalov, lebo je to tzv. Katabolický hormón a neúprosne útočia proti testosterónu, čo je hormón anabolický.

Kreatín doplní prirodzený úbytok kreatínu vo svaloch, stratený pri tréningu a pripraví svalovinu na ďalšiu poriadnu šichtu.

Tréning samotný, obzvlášť ak sa snažíte manipulovať s väčšou záťažou pri menšom počte opakovaní, značne stimuluje produkciu testosterónu. Tribulus je v tejto činnosti zdatným pomocníkom.
Ak to zhrniem, tak ak absolvujete skutočne tvrdý tréning, tak je vaše telo vyložene hladné po stavebných látkach, ktoré začnú regeneráciu a následný rast. Nepremeškajte túto chvíľu a svoje telo v túto chvíľu poriadne nakŕmte.

 

 

 

 

 

http://www.extrifitslovakia.sk/photos/original/extrifitslovakia-doplnky-4_0ee3bf6a593b978f41233339a201f676.jpg

 

 

 

 

 

7) S večerou

 

 

 

 

Vitamínová a minerálna zmes (V52) 1 tab.

V prvom rade opäť dbajte na kvalitnú porciu mäsa a nejakej formy sacharidov. K tomuto dodajte ešte jednu tabletu V52 a to z rovnakých dôvodov, ako sú uvedené vyššie.

 

 

 

http://www.extrifitslovakia.sk/photos/original/extrifitslovakia-doplnky-5_0ee3bf6a593b978f41233339a201f676.jpg

8) Pred spaním

 

 

 

Long 80, alebo Micelar casein 50 g bielkovín

V túto chvíľu pripravujete svoje telo na nočné hladovanie . Lepšie povedané, snažíte sa zredukovať nočné hladovanie  na minimum. Ak doba vášho spánku trvá približne 8 hodín, je takmer nevyhnutné použiť šesťzložkový  Long 80, ktorý obsahuje jak  rýchlo vstrebateľnú bielkovinu, tak aj dlhšie vstrebateľnú časť, pričom jeho kazeínová  zložka sa rozkladá až 7 hodín. Týmto unikátnym spôsobom zaručíte telu takmer nepretržitý prísun bielkoviny pre podporu regenerácie zmožených svalov.

 

 

Dobré tipy naviac.

 

 

Arginín (Hell Gel, E.NOX, HellNox)

 

 

Pretože sa táto aminokyselina v tele pohotovo a ochotne premieňa na oxid dusnatý (NO), je využívaná ako hlavná prísada do zmesí suplementov, ovplyvňujúce prekrvenie trénovaných partií. Jej účinky na telo sú nespočetné, ale nás, kulturistov, zaujíma predovšetkým tzv. Vazodilatácia, tj. Zvýšenie priemeru krvných ciev. Pri tomto procese sa totiž zvýši objem krvi a jej vnesených živín, kyslíka a anabolických hormónov, ktoré plávajú do svalov. Pokiaľ naviac arginín prijímate vo vysokých dávkach (ktoré Hell gél obsahuje), je preukázané, že pozitívne pôsobí na hladinu rastového hormónu. Navyše, ak sa rozhodnete pre užívanie HellNoxu, odpadne vám starosť s predtréningovú suplementáciou. HellNox obsahuje totiž všetky potrebné látky v dostatočnom množstve.

 

 

Kofeín

 

 

 

Možno mi nebudete veriť, ale mojím najobľúbenejším doplnkom je nenápadný kofeínový stimulant Coffy. Nedokážem si bez neho predstaviť náročnú, dlhotrvajúci cestu autom, alebo tréning, na ktorý by som mal ísť po náročnom dni. Pritom obyčajná káva na mňa žiadny výrazný vplyv nemá. Možno to bude tým, že nemá takú silu ako jedna obyčajná tableta, ktorá obsahuje toľko kofeínu ako zhruba 4 priemerne silnej šálky kávy. Odporúčam 2 tablety 30 minút pred tréningom.

 

 

 

 

 

http://www.extrifitslovakia.sk/photos/original/extrifitslovakia-doplnky-6_0ee3bf6a593b978f41233339a201f676.jpg

 

 

 

 

Komentáre: