SQUAT DREPY - ČO TO ZASE JE ?

SQUAT DREPY - ČO TO ZASE JE ?

Autor článku: Extrifit Slovakia

 

 

 

 

Prečo vymýšľať vymyslené, keď najlepší je aj tak  hlboký drep. Alebo  dnes niečo pre dámy.

 

 

 

Tak tu máme novú, prevratnú novinku, určenú predovšetkým pre dámy. Je to veľký hit, predovšetkým v Prahe, v tamojších dámskych fitnescentrách. Zázrak sa volá Squat drepy.



 

 

Čo to je ten Squat drep?

 

 

V podstate ide o to, že klasický drep, čiže ten hlboký pod paralel, údajne za a) ničí kolená a väzy, za b) nezaťažuje hamstringy a gluteus, čiže zadok, riť, či pekne  česky prdel tak, ako by mal. Z toho teda vyplýva, že za a) sme všetci potenciálny invalidi, za b) všetky tie bikiny fitnessky s krásne okrúhlym vyšportovanými pozadím sú blbky ! Čo nevedia cvičiť.

 

 

 

 

http://www.extrifitslovakia.sk/photos/original/extrifitslovakia--drepy-1_c20f30256c90073bd5ab7353bf472ace.jpg

 

 

 

Iste chápete, že svätou povinnosťou každej stránky o cvičení je pozrieť sa na tieto moderné squat drepy trochu zblízka. Takže ako sa tento evolučný zázrak moderného fitness vlastne vykonáva?

 



- Pri squatoch  nikdy nenechajte kolená zájsť pred chodidlá, kolená a lýtka by mali zvierať pravý uhol.
- Predstavte si, že si sadáte na malú stoličku a zabudnite na klasické drepy.
- Časom si môžete pridať záťaž. Zo začiatku postačia ľahké činky v rukách.

 



Hmm, tak to by sme mali. Ja ti neviem, ale dosadanie  na lavičku  som už párkrát videl u trojbojárov a hoci nemali jednoručky v rukách, ale asi 300 kíl na chrbte, stále tomu hovorili drep. S dosadaním . Aj mne to tak nejako evokuje len jednu z ďalších variantov drepu, ako je Sissy drep, Hacken drep, drep na Smithovom prístroji, čelný drep, paralelný drep, drep pod paralel, sumo drep atď ..., rozhodne však nič, čo by malo nahradiť klasické drepy.

 

 

 

 

http://www.extrifitslovakia.sk/photos/original/extrifitslovakia--drepy-2_c20f30256c90073bd5ab7353bf472ace.jpg

 

 

 

Nechcem teda nijak zhadzovať novú fitnes módu squat drepov, pretože squat drep je oveľa lepší ako nikdydrep, ale nie nadarmo sa zrodila v dámskych fitnescentrách. Ženy totiž majú v sebe akúsi prirodzenú túžbu stále niečo inovovať, meniť, vylepšovať. Takže zatiaľ čo muž si vystačia s jedným účesom mnohokrát po celý život, ženy dokážu minúť státisíce za farby, strihy, dĺžky, tvary, kaderníkov, šampóny a všetky možné serepetičky len preto, aby sa cítili inak. To isté je to s bytom. Chlap potrebuje posteľ, nejakú debničku, na ktorú si postaví najnovší model televízie s najnovším playstation a mixér. Žena, hoci sa bojí v posilňovni vziať do ruky ťažšie činky ako 5 kíl, bez váhania sama presunie Niekoľkotonové skrine z jedného konca bytu na druhý, len preto, aby to mala doma pekný. Iný.

 

 

http://www.extrifitslovakia.sk/photos/original/extrifitslovakia--drepy-3_c20f30256c90073bd5ab7353bf472ace.jpg

Píšem to hlavne preto, že podobná paralela existuje aj v športe. Muži veľmi úspešne formujú svoje telá už niekoľko desaťročí úplne rovnakými cvikmi , rovnakým športom nazývaným kulturistika a čuduj sa svete, ono to stále funguje. Už 60 rokov alebo tak nejako. A je takmer isté, že si s tým vystačia ešte ďalších minimálne 60 rokov. Jasne, už sa nezdvíhajú zhrdzavené činky, necvičí sa 6 hodín denne, všetko je to v lesku a isté zmeny sú v tom vývoji predsa len viditeľné. Ale keď nič iné, stále tomu hovoríme kulturistický tréning a stále robíme rovnaké pohyby. Ženy nie. Tie majú potrebu vymýšľať stále niečo extra v domnení, že to bude lepšie. Oveľa lepšie. Takže máme za sebou fázu, kedy činky zdvíhali len mužatky a ženy v obave (ktorá stále pretrváva) činky obchádzali oblúkom. Radšej robili aerobik. Raz jedna cvičenka zakopla, urobila dva kroky navyše, správne si vypočítala, že vypotila pri tom o dve kalórie navyše a tak vznikol lepší step aerobik. Keď sa im tam plietli omylom činky a chceli ich upratať, tak si ďalšie dievča uvedomilo, že keď tou kilovkou  mávne, vypotí ďalšie tri kalórie a tak tu máme power step aerobik. Pri tom  si niekto omylom preladil rádio, zaspievala Shakira a vznikla Zumba. A tak ďalej. Tie dámy, ktoré sa odhodlali predsa len zostať v útrobách posilňovne a robili napríklad klasické sedy ľahy, nezostali o veľa pozadu. Jedného dňa pojali presvedčenie, že opakovanie v plnom rozsahu pohybu je vlastne strata času, skrátili dráhu na dva centimetre a vznikla kalanetika. Z kalanetiky už bol len krôčik k joge, kde vyzeráte ako leňochod pri šprinte, ale aspoň si u toho trochu vyčistíte hlavu. Netvrdím, že všetky tieto mutácie majú na svedomí ženy, minimálne jóga je stará ako Karel Schwarzenberg a ešte o niečo viac, ale je zrejmé, že v tomto ohľade môžeme ženy niečomu priučiť my muži. Konečne.

 



Jedno je totiž isté. Ak chcete sformovať postavu, nič lepšie ako kulturistika neexistuje! Nikto, nikdy už nevymyslí nič lepšie. A ak vám, dámy, znie kulturistika hrozne, hovorte tomu napríklad  Genderovo vyvážené zaťaženie svalovo pohybového aparátu prostredníctvom gravitačného pôsobenia záťaže. Takto nejako by to pomenovali v Bruseli. Každopádne cvičte s činkami. Robte osvedčené, mnohými rokmi preverené cviky a výsledok sa dostaví. Ak vy sami budete chcieť.


 

Nie je potrebné vymýšľať squat drepy, keď tu existuje armáda úspešných fitness pretekárok, ktoré vám radi potvrdia, že krásny, pevný zadok urobíte iba prostredníctvom hlbokých, pod paralelnú úroveň vykonávaných drepov. Údajné zranenie kolenných väzov vám nehrozí. Aspoň do tej doby, než kolená začnete používať ako pérovaciu a odrazovú podložku. Ale to je doména skôr mužov. Naopak, precízne prevedený hlboký drep je skvelý cvik s mnohými benefitmi pre celé telo.



Netreba skúšať kalanetiku, keď stavba ženského brucha sa nijako extrémne nelíši od toho mužského. A to sa cvičí v plnom rozsahu dráhy brucha, vo vise, prostredníctvom zdvíhania nôh, na strojoch so záťažou skrátka všelijako, ale určite nie mrcasením sa v mikroskopickom rozsahu pohybu pripomínajúcim kŕč.

 

 

http://www.extrifitslovakia.sk/photos/original/extrifitslovakia--drepy-4_c20f30256c90073bd5ab7353bf472ace.jpg

Netreba sa báť činiek, pretože činky vám prináša oveľa väčšiu variabilitu cvičenia ako stroj. Aj keď na stroji môžete sval stimulovať pridávaním záťaže, pohyb v presne stanovenej dráhe spôsobí, že budete zaťažovať iba niektoré svalové vlákna. Navyše činka zaťaží aj tie miniatúrne svalečky, ktoré nie sú vidieť a ktoré nazývame stabilizátory. Tie sú totiž pri cvičení na strojoch často takmer nezasiahnuté a ich ochabnutosť môže neskôr spôsobiť problémy.



Netreba sa báť záťaže, pretože žena, aspoň tá trochu normálna, má tak minimálnu produkciu vlastného testosterónu, ktorý je hlavným hormónom pre rast svalov, že je pre ňu nesmierne náročné pribrať nejaký ten kilogram svaloviny. Navyše tento proces obnáša obrovskú sebadisciplínu, pretože keď už žena drie ako kôň v posilňovni, musí vzhľadom k vyššie spomenutej hormonálnej skutočnosti dodržiavať veľmi dôsledne stravu a životosprávu.



Netreba sa báť zvýšenia váhy. Teraz mám na mysli tú vašu, telesnú. To je kameň úrazu mnohých začínajúcich cvičenek, lebo je počiatočné prirodzené navýšenie hmotnosti vydesí na smrť a okamžite prestanú cvičiť v domnení, že do rána je z nich Arnold. Je však pravdou, že spočiatku telo reaguje predsa len ľahšie a nejaký ten svalík v nadväznosti na šok, ktorý ste mu cvičením pripravili, predsa len priberiete . Lenže zatiaľ čo kilo svalov je len taký úhľadný snopec mäsa, kilo tuku je pomerne veľká hromada akéhosi hnusu. Inými slovami, aj keď spočiatku, než začnete odbúravať tuk, môžete pribrať na váhe, napriek tomu budete vyzerať oveľa pevnejšie, zdravšie, športovejšie, skrátka lepšie.

Takže dámy, aj keď máte k mužom miliardu výhrad, navyše mnohokrát oprávnene, pri formovaní postavy cvičte ako oni. Výsledky sa totiž dostaví oveľa skôr, než pri aplikovaní vašich módnych experimentov.

 

 

 

 

Komentáre: