TRÉNINGOVÉ TIPY ROMANA VAVREČANA

TRÉNINGOVÉ TIPY ROMANA VAVREČANA

Autor článku: Extrifit Slovakia

 

 

 

 


Chcete vedieť ako trénuje jeden z najestetickejších pretekárov súčasnosti ?

 

 

 

 

 


Roman Vavrečan o svojom tréningu:

 

 



Momentálne sa nachádzam v príprave na jarnú sezónu mužov, ktorú odštartujem na Mozolani Classic v Bratislave. Preto som upravil svoj tréning podľa potrieb predsúťažnej prípravy. To znamená, že som značne zvýšil intenzitu tréningu pomocou skrátenie prestávok medzi sériami. Celé telo mám momentálne rozdelené do štyroch tréningových jednotiek so zameraním na slabiny, za ktoré považujem hamstringy, prsia a chrbát. Tréningovým cieľom je získanie svalovej hustoty a separácie. Intenzívny tréning tiež kladne pôsobí na metabolizmus a následne spaľovanie tukov. Jednoducho povedané, telo sa snaží neustále prispôsobiť tréningovej záťaži, aby v nej "prežilo", čo najdlhšie. Môžeme si to všimnúť napríklad na šprinteroch , ktorí majú vedľa vysokého podielu svalovej hmoty tiež veľmi nízke percento telesného tuku. Naopak vytrvalostný športovci ťažia z telesnej kompozície s menším množstvom svalov a naopak vyšším podielom telesného tuku.

 

 

 

 

 

http://www.extrifitslovakia.sk/photos/original/extrifitslovakia-tipy-vavrecan-1_563bb07e245ce021b5e15f9aaacdede6.jpg

 

 

 

 

 

Dnes sa stierajú rozdiely medzi predsúťažným a mimo súťažnym tréningom, ale ja osobne tieto fázy rozlišujem na objemový a predsúťažný alebo rysovacé tréning. V objemovom období dbám na dostatočnú regeneráciu a rast svalov sa snažím stimulovať skôr vyššími váhami a častejším precvičením celého tela ako intenzívnym tréningom s vyšším počtom opakovaní a nižšími váhami. Navyše to poskytuje nový impulz po niekoľkomesačnom rysovacom  tréningu.

V tréningu sa v prvom rade snažím dbať na techniku, ale priznám sa, že v niektorých tréningoch, v ktorých chcem dodržať predpísaný počet opakovaní, obetujem techniku ​​prevedenia cvikov. Technika prevedenia cviku je podľa môjho názoru dôležitá nielen pre dostatočné precvičenie a prekrvenie svalovej partie, ale hlavne zo zdravotných dôvodov. Nesprávne vykonanie niektorých náročných cvikov môže mať vážne následky aj u skúsených športovcov. V tom lepšom prípade sa vytvorí nepomer rozloženie svalovej hmoty.

 

 

http://www.extrifitslovakia.sk/photos/original/extrifitslovakia-tipy-vavrecan-2_3297feef61e5d57534efc767a4cf9e3a.jpg

V minulosti som cvičil niekoľko systémových tréningov, ale dodnes používam len niektoré a aj tie v upravenej podobe pre moju telesnú stavbu. V objemovom období používam Bear routine tréning alebo Ťažko - ľahký split. Konkrétne Bear routine tréning sa mi osvedčil už pred niekoľkými rokmi, kedy som vďaka nemu pociťoval prírastky na sile od tréningu k tréningu. Prírastky na sile boli sprevádzané aj nárastom svalovej hmoty. Síce je tréning Bear routine obzvlášť náročný na regeneráciu, popri  dostatočnom prísune živín viem z neho ťažiť aj v súčasnosti. Už pri zoznámení s daným tréningom som sa rozhodol vypustiť cvik mŕtve ťahy a zaradiť základné viac-kĺbový cvik na ramená. Myslím, že rozšírenie  pásu z dôvodu cvičenia mŕtvych ťahov je individuálna záležitosť a každý jedinec na to reaguje inak. Ja bohužiaľ patrím  do skupiny ľudí, ktorým klasický mŕtvy ťah spôsobuje prílišné zmohutnenie stredu tela.


Najnovšie som vyskúšal upravený tréning Freimens FEST od českého odborníka Lukáša Roubíka. Páči sa mi tá myšlienka tréningu a mám s ním dobré skúsenosti. Keďže je ale kulturistika športom estetickým, tréningy si upravujem podľa potreby zlepšovania jednotlivých partií.

Za najväčšiu chybu v tréningu považujem zanedbanie dostatočnej  svalovej  stimulácie pre svalový rast. Mnoho ľudí vo svojom okolí vidím roky cvičiť rovnaký tréning, ktorý im prináša rovnaký úžitok - stagnáciu. Podľa môjho názoru je potrebné pochopiť mechanizmus neustáleho prispôsobovania sa tela na tréningovú záťaž. Ak tréning zostáva rovnaký, telo nemá dôvod vyvolať ďalší svalový rast, aby sa prispôsobilo tréningovej záťaži. Súčasné množstvo svalov mu totiž pre danú tréningovú záťaž postačuje a telo dokáže dlhodobo "prežiť".

 

Čo sa týka suplementácie, tak tá sa mení v závislosti na období, v ktorom sa aktuálne nachádzam. V objemovom období používam predtréningový prípravok s obsahom sacharidov Hellnox. Vďaka Hellnoxu sú moje tréningy intenzívnejšie a energickejšie. Prítomnosť sacharidov s rôznymi rýchlosťami uvoľňovania spôsobuje vylučovanie najanabolickejšího hormónu inzulínu, ktorý ochráni svaly pred rozpadom z dôvodu tvrdej tréningovej záťaže. Navyše obsahuje ActiNOS - peptidové frakcie srvátkovej bielkoviny, ktorá sa perfektne dopĺňa s anabolickými vlastnosťami sacharidov a zvyšuje nielen bielkovinovú syntézu, ale aj prekrvenie svalov a následný svalový rast. Hellnox už sám o sebe obsahuje bezkonkurenčné množstvo voľných aminokyselín, ale niekedy ich  predsa len doplním BCAA Instant a Gluta Pure. Keď sa blíži súťaž, Hellnox zvyčajne vymieňam za obľúbený Hellgel. Zmes kreatínov obsiahnutá v produkte Hellgel mi umožní vykonať v každej sérií o niekoľko opakovaní navyše. Navyše som schopný trénovať častejšie, pretože je moja regenerácia umocnená. V mojej obľube sú predovšetkým produkty s vysokým obsahom beta alanínu, ktoré dokáže skutočne pomôcť k budovaniu svalovej hmoty a sily pomocou zvýšenia produkcie karnozínu. A práve predtréningové doplnky výživy od spoločnosti Extrifit obsahujú bohaté množstvo tejto aminokyseliny. Ihneď po tréningu používam BCAA Instant a Gluta Pure a následne po niekoľkých minútach kvalitný proteín ISO 90 CFM. Chcel by som ešte pozdvihnúť doplnok BCAA free form liquid, ktoré vďaka svojej jedinečnej chuti používam nielen v čase tréningu, ale aj kedykoľvek počas dňa.

 

 

 

 

http://www.extrifitslovakia.sk/photos/original/extrifitslovakia-tipy-vavrecan-3_3297feef61e5d57534efc767a4cf9e3a.jpg

 

 

 

 

 

 

Komentáre: