AKO A KEDY SPRÁVNE DÁVKOVAŤ PROTEÍN ?

AKO A KEDY SPRÁVNE DÁVKOVAŤ PROTEÍN ?

Autor článku: Extrifit Slovakia

"Dobrý deň, chcel som sa opýtať ako a kedy správne dávkovať CFM ? Vážim 86 kg a meriam 186 cm. ďakujem "
Neexistuje častejšie kladená otázka v Extrifit poradni. A tak si na nej poďme odpovedať trochu obsiahlejšie.

Táto otázka mi prišla do poradne včera. A rovno sa mi chce dodať, že už asi po stý krát . A ja sa na ňu po stý krát chystám odpovedať. Nechápte ma zle, to nie je sťažnosť, alebo povzdych. Je to o tom, že to je zákerná  otázka, ktorá, akokoľvek neoriginálne a v  mnohých variantoch zodpovedaná, vás stále zaujíma. A tak sa chystám opäť odpovedať, že by užívateľ mal brať dve odmerky po tréningu a jednu napríklad na noc. Je to absolútne povrchná  informácia, ktorou sa dá ťažko niečo pokaziť. Napriek tomu ma už nebaví ju neustále opakovať dokola, čo ma privádza k myšlienke spísať tento článok, ktorý potom budem posielať  ihneď po tom, čo príde stoprvá  otázka ako užívať proteín. A tým si jednak ušetrím prácu a jednak sa z toho článku ku koncu roka stane bestseller. Ale hlavne ho píšem pre to, aby som vám lepšie pomohol pochopiť, kedy, prečo a koľko užívať proteínu.

Tý  z vás, ktorí očakávate podrobné rozpitvávanie  príjmu bielkoviny na molekuly v čase a priestore v závislosti na postavení vašej červenej  krvinky, tak tých  musím sklamať. Pokojne to ihneď vypnite a nájdite si na internete nejakú peknú pornostránku , pretože ak chápete význam doplnkov výživy, tak tá bude pre váš rozhľad oveľa poučnejšia . Ale pre všetkých tých, ktorí kladú otázku typu, je tento proteín vhodný do diéty ?, alebo ako ho užívať ?, sa budem snažiť dať odpoveď pekne polopate . Budeme to ale musieť vziať pekne od začiatku.

Pokiaľ sa bavíme o užívaní proteínu v prášku, bavíme sa o doplnku výživy. Slovo doplnok zdôrazňujem. Tento proteín dopĺňa príjem proteínu v jedle, prípadne ho nahrádza v situáciách, kedy je to pre vás a telo výhodnejšie, či praktickejšie. Typickou situáciou je napríklad doba po tréningu, ale k tomu sa ešte dostaneme. Čiže ak má pýtajúci  86 kíl, platí všeobecná poučka, že by mal prijať 2 gramy bielkovín na kilo váhy. O toto číslo, o ony 2 gramy, sa vedú spory. Mnohí odborníci tvrdia, že 2 gramy sú príliš veľa, iní zase zastávajú názor, že tvrdo športujúci jedinec mladého veku znesie ešte viac. Hlavne v silových športoch a predovšetkým potom v kulturistike, kde sa bielkovina používa v nadbytku kvôli tvorbe a vyživovaniu trénovaného svalu. Príjem 2 gramov bielkovín na kilo váhy je teda nejakým osvedčeným kompromisom, ktorý platí aj pre silovo trénujúce dievčatá. A teraz sa dostávame k príjmu a dopĺňaniu bielkovín. Pýtajúci  vážiaci 86 kíl by mal teda prijať zhruba nejakých 170 gramov bielkovín. Viem, že presne to robí 172 gramov, kalkulačku mám síce z Číny, ale gram tu gram tam, ak nie ste v príprave na súťaž, tak na tom zas tak nezáleží. A teraz už sa konečne dostávame k odpovedi.

V prvom rade je potrebné povedať, že ak to cvičenie beriete vážne, mali by ste mať aspoň trochu zmáknutý jedálniček. Ak jeme  chleba s maslom, doplnkami to nespasíte . Takže si musíte sadnúť a zistiť, koľko približne činí  váš príjem bielkovín z jedla. To zistíte pomocou kalorických tabuliek, alebo v čase inteligentných telefónov, inteligentnejších než majiteľ, na to existuje skvelá aplikácie Kalorickej  tabuľky a funguje ako na Androide, tak na apply . Tá to všetko spočíta za vás presne a rýchlo. Hotový zázrak. Úprimne povedané, 170 gramov bielkovín sa dá v pohode zvládnuť v jedle. Stačí pol kila mäsa denne, 2-3 tvarohy a je to tam. Lenže ja viem, že veľa z vás je na škole, rodičia frflú, že nebudú vykupovať hydinárne kvôli vám a na internáte  je to úplná katastrofa. Alebo z tvarohu hádžete šable ako ja. To sa stáva. Presne  tak sú situácie, kedy skrátka nechcete zasmradiť kanceláriu tuniakom, alebo vareným kurčaťom, pretože kolegovia vaše ambície vybudovať monumentálny bicepsy nezdieľajú . Preto si spočítate, koľko ste prijali  bielkovín v jedle. Môže sa pokojne stať, že to bude len stovka. V ten moment nastupujú na rad doplnky, konkrétne onen proteínový výrobok a vy nimi doplníte zvyšných 70 gramov. Každý proteínový produkt má trochu odlišné množstvo bielkovín, ale to je šumafuk, pretože množstvo bielkovín v odmerke je napísané na obale. Aspoň pri  Extrifite . A v ten moment je to vcelku jedno, či to dáte dopoludnia, večer, alebo o polnoci. Dôležité je, aby ste docielili denného príjmu bielkovín na vašu váhu. Určite ho neodporúčam pred tréningom v časovom predstihu kratšom ako 40 minút. Ak nemáte špičkový rad s označením Hydro, nemuselo by vám to pri tréningu robiť dobre. Po tréningu ho však zaraďte vždy. Odporúčam užiť dve odmerky, čo je dávka proteínu bohato postačujúca na to, aby pokryla zvýšenú potrebu svalu po stavebných látkach.

Proteín po tréningu však odporúčam aj tým, ktorí oných 170 gramov bielkovín, ktoré používame ako príklad, v strave prijmu . Tu totiž nastáva ona situácia, kedy je výhodnejšie prijať bielkovinu s doplnku výživy, ako zo stravy samotnej. Ide totiž o rýchlosť spracovania bielkoviny a tým pádom vstrebanie do traktu, krvi atď ... Po tvrdom a vyčerpávajúcom tréningu je potrebné využiť v maximálnej miere situáciu, keď je sval doslova hladný po stavebných látkach, ktoré zabezpečia obnovu tréningom poničeného  tkaniva, jeho regeneráciu a následne rast . A túto potrebu zaistíte oveľa jednoduchšie a praktickejšie tým, že vypijete dávku týchto stavebných látok, než že si po tréningu sadnete na lavičku a budete prežúvať kus hovädzieho. Ten si dajte potom. Hneď ako prídete domov. Tu by som trochu odbočil a odporučil tým, ktorí práve zistili, že potrebu bielkovín bohato zaistia  zo stravy a tým pádom proteín budú užívať len po tréningu, aby ho po skonzumovaní vymenili za HERO. Nie je na trhu nič lepšie, čo by ste mohli dodať telu po tréningu.

No a tým sme v podstate skončili. Ak si lámete hlavu nad dennou dobou, kedy je konzumácia proteínu najlepšia, prikláňam sa k dobe neskoré popoludnie . Zvlášť potom v prípade, že chcete zhodiť nejaké to kilo a zároveň nabúchať svaly. Ide o to, že je lepšie jesť  sacharidy v čase, keď ich  ešte stihnete vyčerpať a energiu z nich spáliť na tréningu alebo kardiu. Ak si dáte hromadu sacharidov na večer, alebo dokonca na noc, nespálite nič a energia z nich sa vám pekne krásne  uloží do masti. Samozrejme toto odporúčanie neplatí, keď sa práve chystáte na swingers párty. Sacharidy prijmite iba v potréningovom jedle kvôli obnove glykogénu a naštartovaniu procesov anabolizácie v množstve maximálne 100 gramov. Viac určite nie je potreba. Lenže to môže byť pokojne okolo siedmej-ôsmej hodiny a vy idete spať neskôr. Preto by som pred spaním odporučil ešte jednu dávku proteínu, či už z jedla, alebo kokteilu. Ak to chcete mať echt vychytaný, vyberte špeciálny nočný proteín ako je Long, či Micelar, ktorý vám zabezpečí postupné uvoľňovanie bielkovín do organizmu.

Alebo , ako radím v poradni, dajte si dve odmerky po tréningu a jednu napríklad na noc. :-)

http://www.extrifitslovakia.sk/photos/original/extrifitslovakia-protein-4_4e1fff39d072ee903840ddde122f3d59.jpg

Komentáre:

Produkty v článku

EXTRIFIT Super Hydro 80 DH32

EXTRIFIT Super Hydro 80 DH32

55,00
EXTRIFIT® Hero

EXTRIFIT® Hero

57,60
EXTRIFIT® High Whey 80

EXTRIFIT® High Whey 80

21,80