LÝTKA - SVALOVÁ PARTIA ČO NERADA RASTIE

Myslím si, že o tom by vám mohol dlho rozprávať Vojto Koritenský. Teda o tých lýtkach, nie tvári. Takže ak máte to šťastie, že ste sa narodili s dobrou genetickou potenciou, bude pre vás budovanie lýtok maličkosťou. Pre tých ostatných mám nepríjemnú správu. Lýtka sú velký nezbedník .

Dobrá správa naopak je, že nič nie je stratené a lýtka sa skutočne dajú vybudovať. Pri troche skromnosti by som mohol vyhlásiť, že o tom zase viem svoje ja. Každopádne sa pripravte na najbolestivejší a nejitenzivnejší tréning zo všetkých svalových skupín, pretože či niečo spĺňa legendárnu požiadavku na sväté  kulturistické prikázanie "No pain, no gain", tak je to nadovšetkú pochybnosť práve tréning lýtok.

Bolesť a pálenie, ktorú budete musieť vydržať, bude v porovnaní s tréningom iných svalových skupín oveľa väčšia . Bohužiaľ, aj tak lýtka niekedy reagujú na rast pomaly. Ich tvrdohlavosť je v tom, že príroda ich  pripravila na to, aby sa len tak ľahko neunavili, pretože ich  neustále používame pri chôdzi, behu, tanci, dokonca aj v stoji. Lýtka sú teda sústavne namáhané, čo spôsobuje ich odolnosť štandardnému zaťaženiu a to tým pádom komplikuje ich rast.

Takže ako tie mrchy donútiť k rastu ?

Tu sa môžeme rozdeliť na dva tábory. To sme si už napokon vyskúšali v nedávnych prezidentských voľbách. Jeden tábor uprednostňuje tréning s ultra vysokými hmotnosťami. Často na úkor rozsahu pohybu vidíme zástancov  tejto myšlienky, ako dokážu obaliť stroj na výpony hmotnosťou, pripomínajúcu váhu menšieho panelového domu. Domnievam sa však, že tréningy väčšiny ľudí sú v tomto smere neúčinné, práve preto, že používajú príliš veľkú  hmotnosť , obmedzujú rozsah pohybu a tiež počet opakovaní. Vlastne som koľkokrát videl, že hoci s úctyhodnou váhou, tak na tom stroji tak nejako nepokojne stáli, pohupsávali, pohybovali sa a javili známky života. Ale precvičovali lýtka ? To by bolo vskutku odvážne tvrdenie.

Zato druhý smer, to je iná káva. Super intenzívny tréning, kde musíte ísť skutočne na maximum a kde musíte lýtka nemilosrdne rozpáliť a tým ich prinútiť, aby reagovali . Tréning, po ktorom si vaše lýtka vychutnajú táborák ako  majster Jan Hus roku pána 1415. A v tom je ten háčik. Lýtka najlepšie reagujú, ak sa precvičujú v celom rozsahu pohybu od úplného natiahnutia až po úplné zmrštenie, to znamená, že by ste sa mali pokúsiť stlačiť päty tak nízko, ako je len možné a dvíhať špičky tak vysoko, aby nastalo úplné zmrštenie svalstva lýtok. Keď precvičujete lýtka, mali by ste myslieť na čo najrozsiahlejšie pohyb a nie starať sa o to, akú hmotnosť používate.

Pamätajte si, že príroda pripravila lýtka na to, aby sa unavili iba za ťažších podmienok. Jednoducho lýtka sú svaly, ktoré potrebujú vysoký počet opakovaní. Aby ste prinútili lýtka reagovať na tréning, mali by ste sa zamerať na to, aby ste v každej sérii docielili šialeného pálenia . Ak to nedokážete, lýtka nikdy nevypracujete . Mnoho cvičencov pri precvičovaní lýtok mení  polohu špičiek nôh, aby tým precvičili rôzne časti lýtok. Ak chceme, aby cvik pôsobil na vnútornú hlavu, musíme vytáčať špičky von, pokiaľ ide o vonkajšiu časť lýtka, treba špičky dávať k sebe. Ale toto sú už len také detaily.

Vrátim sa teda k tomu páleniu . A ako docielite pálenie ? Navyše šialené, ​​nepopísateľné ? Rozhodne to bude pomocou trojsérií, alebo zhadzovaných sérií. Môžete si zostaviť trojsériu výponov  v stoji, sede plus strečing 4 krát. Alebo inú. Trebárs tlačte špičkami legpress, ihneď potom výpony v predklone (oslie alebo na prístroji) plus strečing 4 krát. To všetko bez prestávky počas jednej trojsérie. Ale nepodvádzajte s váhou ! Nedávajte si zbytočne málo v predtuche záverečnej bolesti. Nie ! Naložte si tak, aby ste pocítili pálenie už pri prvom cviku a potom už len prikladali pod kotlom. Nebojte sa, zvládnete to. Predsa len je medzi tým, než preskočíte na jednotlivé stanovištia pár sekúnd na zmátorenie .

Možno ešte smrtelnější zážitok prežijú vaše lýtka pri sériách uberaných. Výhodou je, že môžete začať na skutočne obrovských záťažiach, ktoré budete s pribúdajúcim počtom opakovaní znižovať. Ďalej je tiež výhodným faktorom skutočnosť, že pri uberaných sériách je oproti trojsériam odpočinok skrátený na totálne minimum. Prehodenie kolíka vaším sparingom  bude rýchlejšie , než poviete au. No a v neposlednom rade sa môžete sústrediť len na túto činnosť a nestrážiť , kto vám práve lezie na stroj. Istou nevýhodou naopak môže byť fakt, že uberaná  séria neprecvičí lýtka z viacerých uhlov, pretože je veľmi pravdepodobné, že po 3 uberaných sériách, vykonaných skutočne naplno, na ďalšie cviky nebudete mať ani pomyslenie. Lýtkam sa venujte aspoň 2x týždenne.

Samotné cviky na lýtka:

  • Výpony v stoji na prístroji - 3 série po 30 až 50 opakovaní
  • Výpony v sede na prístroji - 3 série po 30 až 50 opakovaní
  • Tlak špičkami na legpress - 4 série po 30 opakovaní
  • Výpony v predklone na prístroji alebo oslie - 3 série po 30 až 50 opakovaní
  • Strečing: výpony v stoji na podložke s jednou nohou - 3 série po 15 opakovaní

Takže, milí masochisti, užite si krásny zážitok s vašimi lýtkami a nech to rastie!

Produkty v článku

Súvisiace články

Odoberajte novinky

Dostávajte pravidelné informácie o novinkách e-mailom

Táto stránka je chránená sytémom reCAPTCHA od Google s ochranou súkromia a podmienkami používania.

Vyplnením kontaktných údajov vyjadrujete súhlas so spracovaním vašich údajov v rámci Extrifit Slovakia
a pravidelné zasielanie noviniek.
Je možné sa z pravidelného odoberania noviniek kedykoľvek odhlásiť cez zaslaný newsletter.
Týmto vyhlasujeme, že vaše údaje nebudú použité na iné účely.