OBJEMOVKA A SUPEKOMPENZÁCIA PRE DIEVČATÁ? SUPER NÁPAD Z MINULÉHO STOROČIA .

Zdá sa, že ľudstvo si momentálne povedalo, že na technickom vývoji sme sa už nadreli dosť, takže je na čase, dať si najbližších 100 rokov šlofíka. Nezdá sa totiž, že by sme robili obrie skoky v pokroku. V minulosti si jeden deň bratia Wrightovci priklincovali na bicykel pár lopárikov potiahnutých látkou a o pár rokov neskôr už sme hádzali atomovky z lietajúceho obra . V utorok jazdila ohrádka na 4 loukoťových kolesách 15 km / hod a v stredu už blázni lietali dvojstovku po prašnej ceste bez bŕzd. Jeden týždeň ste mali živnosť s poštovými holubmi a druhý už ste vyhlásili bankrot kvôli rozmachu telefónu. V minulom storočí ste pozerali s otvorenými ústami na priamy prenos z prechádzky kozmonautov po Mesiaci, kdežto v tomto môžeme pozerať akurát tak na severokórejského Kima a jeho svojrázny rybolov pomocou rakiet. Keď ste v šesťdesiatich  prestali húliť trávu, v sedemdesiatich  ste mohli sadnúť do Concordu a dofrčať z Európy do New Yorku za ťažko uveriteľné 3,5 hodinky. A to nie je všetko. Presne tak sa rozbehli v sedemdesiatych rokoch rýchlovlaky vyše 300 za hodinu a doteraz sa o moc nespomalili, hoci do ČR nedôjdu ani za ďalších 100 rokov.

Je teda zjavné, že na ešte rýchlejšie cestovanie, pobehovanie  po povrchu mesiacov a planét a ďalšie prelomové novinky si budeme musieť zase pár rokov počkať, pretože všetky múdre hlavy sa vrhli do kyberpriestoru, aby celé ich snaženie a um vyústilo akurát  tak do  novej chytrej  aplikácie , ktoré robia ľudí blbšími. A zvyšok vymýšľa pojazdný fejzbuk v autách na baterky, ktoré nebudete musieť vedieť riadiť, pretože vaše schopnosti sa obmedzia na umenie ťuknúť na správnu ikonku na displeji. Pre istotu farebne zvýraznenú.

Pokrok. Niet preto divu, že väčšina chytrých nápadov z minulého storočia sa používa doteraz. Trebárs ako objemovka a superkompenzácia. Lenže aj to má svoje zádrhele. V čase, keď vznikli tieto termíny, cvičilo v posilňovniach po celom svete asi tak dvanásť dievčat a to sa do toho počítali aj upratovačky, čo ťahali kotúče späť na miesto. Lenže ako už bolo povedané, sme pokrokový, máme veľa práv, emancipácie a rovnoprávnosti a tak sa počet súťažiacich na pódiách nášho športu správne rodovo vyvážil. V tomto ohľade ide federácie IFBB vskutku príkladom napríklad  oproti odporne šovinistickej  FIFA a NHL a ďalším. Problém je v tom, že niektoré postupy sú stále vhodné skôr pre pánov. A paradoxne to nie sú tie, ktoré sa odohrávajú v posilňovni, ale také, ktorých dejiskom je kuchyňa. Ako napríklad objemová príprava.

Prečo sa vlastne robí objemová príprava ?

Podstata objemovky spočíva v tom, že sa snažíte udržať telo v anabolizme. Tzn., V raste. To robíte pomocou tréningu, kedy sa väčšinou používajú viackĺbové cviky stimulujúce nervový a hormonálny systém k adekvátnej odozve a dostatkom jedla. Vzhľadom k tomu, že nikto nevie, koľko má prijímať na gram presne bielkovín, sacharidov a tukov, aby sa pohyboval na hranici toho, že vám rastú svaly, ale nepriberá, rieši sa to tak, že dávate všetkého nadbytok. Pre istotu. Takže to tam solíte vo väčšom množstve, než telo reálne potrebuje. Výsledkom je to, že svaly majú dostatok živín pre rast a tak rastú a zvyšok sa ukladá do tuku, ktorého zásoby rastú ako burina .

Väčšina kulturistov sa pohybuje 15-20 kíl od svojej súťažnej váhy. A tu nastáva prvý nesúlad. Vezmem si za príklad Vojtu Koritenského. Vojto mal na vrchole objemovky cca 105 kíl. Súťaží  s váhou cca 90 kíl. 15 kíl masti, chcelo by sa povedať. Lenže ... Súťaží s úrovňou tuku absolútne neporovnateľnou  s katogóriou  Bikiny fitness, ktorá vyžaduje hladší svalový povrch. Viem, že to porovnanie znie bláznivo, ale ak by mal zachovať rovnaké vyrysovanie ako bikiny, bol by na tých 105 kg, pretože pri tejto váhe má stále žily na bruchu. Chápete, kam tým mierim ? Je absurdné, keď pretekárka bikiny fitness, priberie 10 kíl z vyrysovania , ktoré je objemovkou kulturistov. Dám iný príklad.

Jedna zo pretekárok Extrifit Clubu, ktorá ma tak trochu inšpirovala k tomuto článku a ktorej meno nechcem zverejňovať, ( lebo  som to Lucke sľúbil ), si našla trénera, ktorý jej  naordinoval objemovku po pretekoch. Lucka mala na pretekoch medailu a dôvod, prečo nemala tú medailu lesklejšiu , nespočíval v malom osvalení , ale v nedostatočne spracovanom spodku tela. Inými slovami, svalov bolo dosť, ale mala tak min. 2-3 kilá ešte zhodiť. A jej tréner sa rozhodol vyriešiť tento problém pre budúcu sezónu tým, že jej  naordinoval pribrať ďalších 15kilo. A Lucia to  plní. Poctivo. Takže zatiaľ čo prvých pár mesiacov trávi tým, že si striedavo utiera pusu od čokolády a omastku, zvyšné mesiace bude mať čo robiť, aby ten balast zase dala dole.

Plán génia hodný Nobelovky . A to len preto, že "sa to tak robí". Ale nemusí. Zlaté pravidlo znie, že by ste po súťaži v objeme nemali prekročiť 10% svojej súťažnej hmotnosti. Tzn., Že ak má takáto Sabina Pleváková na súťaži 48 kíl, off season máva nejakých 53 kíl. Raz mala "poriadnu obemovku" a vyliezla na 58 kíl a "bolo to veľmi zlé", aby som bol doslovný. Samozrejme, krátkodobé výrazné vychýlenie hmotnosti po súťaži kvôli retencii vody je normálne a bežné, i keď .... Tiež by nemuselo byť.

Prečo robiť superkompenzáciu ?

Širšia fitness verejnosť už mnohokrát zaznamenala termín superkompenzácia pred súťažou. Väčšinou v nejakej hororovej konotácii . Pretekári rozprávajú, ako tri dni nepijú, horné poschodia úst majú rovnakú štruktúru povrchu ako pôda postihnutá storočným suchom, aby do toho jedli ešte suchšie potraviny s cieľom premeniť kožu v papier. A prečo ? Cieľom superkompenzácia je, krátkodobo zvýšiť objem svalovej hmoty a zaistiť čo najväčšie odvedenie vody z podkožia. Ideálny stav nastáva, keď dokážete pretiahnuť vodu z podkožia do svalovej bunky. Budete opticky väčšie a vyrysovanejší. To je hlavný a jediný dôvod superkompenzácie. Ktorá sa však podarí  málokedy.

A príčinou, prečo táto mágia nedopadne podľa predstáv a väčšinou je to ešte horšie ako pred tou superkou, je ten, že pretekár nie je dostatočne dobre pripravený. Inými slovami, má pod kožou vrstvu tuku. A ten tuk bude držať vodu, nech robíte, čo robíte, nech pijete, alebo nie. Preto mnohí pretekári siahajú po diuretikách, pretože ak máte masť, na čisto sa vám kompenzácia nikdy nemôže podariť. Opäť si požičiame Vojtu ako príklad.

Tieto fotky som urobil  v sobotu. Vojta sa vyzliekol na požiadanie členov Extrifit Clubu. Je nerozcvičený, nijako sa na toto nechystal, nepripravoval. Proste sa vyzliekol a zapózoval. A to je výsledok. Forma, ktorá je trochu "pod vodou". Chápete ? Je absurdne smiešne, keď sa niekomu klepe zadok ako čerstvo urobený aspik a tvrdií že je tam iba trochu vody. Nie  masť, nie je voda, jednoduché. Čo by ju tam pod tou kožou tiež  držalo, že ?

Takže ak máte takúto formu pred pretekom , superkompenzácia má zmysel a je veľmi efektívna . Problém je v tom, že bikiny pretekárka takú formu (úroveň tuku) z podstaty kategórie mať nemôžu. Tak prečo vlastne robiť superkompenzáciu ? Kvôli zväčšeniu svalovej hmoty ? Ehmmm, no ..., použijem jedno  prirovnanie. Reklama na 100 oktánový  benzín tvrdí, že dokáže zvýšiť výkon motora až o 10%. A ja si myslím, že je to pravda. Lenže keď ho použijete pre malý motor vašej Fabie 1,2 HTP, viete, o koľko sa zdvihne dynamika vozidla ? Poviem vám to technicky úplne presne. O hovno. Keď ho však použijete do 300 koňového motora, je to už celkom poznať. A tak je to s vašimi svalmi .

Napálite tam 3 nuly (pretože tak sa to predsa robí), cvičíte ako po lajne koksu a riskujete, že to málo  svalov, čo ste cez rok pracne vybudovali, počas tých 3 hladných dní dočista spálite. A to len preto, aby ste z 18 cm obvodu paže urobili 18,1 cm obvod paže. Keď to dobre pôjde. Ideme ďalej. Takže tie nuly máme za sebou a ideme na cukrovanie  a odvodnenie. Ak máte šťastie, svaly ste neupálily, ale tuku tam trochu mať musíte, pretože to vyžadujú pravidlá kategórie, snažíte sa dostať vodu preč z tela. A to sa nedarí, pretože sme si povedali, že ju tam ten tuk drží zubami nechtami. Takže tí "múdrejší" vytiahnu z kabelky Lujse Viton diuretiká, pošlú ich tam a vyčúrajú to komplet všetko. Ako vodu z podkožia, tak zo svalov, tak z tváre, čím vizuálne zostarnú asi tak o tristo rokov, čo nie je pre súťaž úplne ideálne. Iba ak  by sa pretekalo v hĺbke vrások. Ale aspoň sa im v zrkadle naskytne pohľad do budúcnosti, podporený hmatateľným dôkazom v podobe opuchnutých elefant členkov 2 dni po súťaži.

Ak vás teraz zachvátila panika, pretože som vám nabúral zažitý systém, mám pre vás i radu. Proste sa na nejakú drsnú superkompenzáciu vykašlite. Z vyššie popísaných dôvodov nemá zmysel. Dôležité je, aby ste boli 14 dní pred súťažou v čo najlepšej forme. Týždeň pred štartom už potom môžete robiť len drobné efektívne zmeny. Namiesto klasických sacharidových núl len ľahko znížte príjem sacharidov a zvýšte tréningovú intenzitu. Cieľom je stále vyčerpanie glykogénu, ale nie žiadnym drastickým opatreniam. Príjem tekutín potom stačí obmedziť až v piatok večer. Na pódium potom nastúpite ľahko odvodnené, ale nie vyschnuté ako dôchodkyňa, svieža, plná elánu a krásna v tvári. Taká, aká by pretekárky Bikiny Fitness mali byť.

Produkty v článku

Súvisiace články

Odoberajte novinky

Dostávajte pravidelné informácie o novinkách e-mailom

Táto stránka je chránená sytémom reCAPTCHA od Google s ochranou súkromia a podmienkami používania.

Vyplnením kontaktných údajov vyjadrujete súhlas so spracovaním vašich údajov v rámci Extrifit Slovakia
a pravidelné zasielanie noviniek.
Je možné sa z pravidelného odoberania noviniek kedykoľvek odhlásiť cez zaslaný newsletter.
Týmto vyhlasujeme, že vaše údaje nebudú použité na iné účely.