Omega 3 a horčík-prečo suplementovať celoročne?

Doplnky stravy sú v súčasnej dobe Koronavírusovej epidémie stále skloňovanejším pojmom. Ako skvelé pre náš odbor, poviete si. Avšak to ale nie je dôvod, prečo by som písal teto článok. Úprimne, už mám dosť všetkých samozvaných epidemiológov a odborníkov na vývoj pandémie.

Dokonca sa ani netrasiem v rohu izby s pustenou televíziou na plné pecky a slovami "a bude horšie". Rozhodne nie, táto módna panika v nákupe proimunitných doplnkov stravy u ľudí, ktorí na svoje zdravie inak zvyšok života z vysoka kašľali so slovami "na niečo umrieť musím", je totiž trochu zvláštna.

Rád tak by som tento článok smeroval skôr k suplementom, ktoré aj keď sa v dnešnej dobe silne skloňujú, tak by v našom jedálničku "tak nejako" nemali chýbať plošne, celoročne a skoro až celoživotne. K suplementom, ktoré jednoducho naša súčasná strava postráda natoľko, že majú svoj benefitný vplyv nielen na zdravie, ale aj na kvalitu života. Reč dnes bude o omega 3 mastných kyselinách a horčíku, ako dvoch zásadných nutrientoch v našich jedálničkoch považovaných za deficitné.

Možno len na upresnenie pre všetkých, ktorí teraz vidia snahu: "ako predať ponuku Extrifit" a snahu o ľahké PR, pretože si všetko predsa dokážu zabezpečiť v pevnej bežnej strave. Iste áno, všetko má svoje ale, a tak pevne verím, že nie každý je ochotný investovať týždenne 25eur do kvalitného lososa alebo ďalších 40 eur do čerstvého ovocia a zeleniny, o to viac, ak je napríklad zima alebo skorá jar, kedy sa akosi tých kvalitných plodín ani v našich končinách nedostáva.

Presne to je doba, kam aj v prípade silnej suplementačnej skepse svoju snahu zamerať. A aj keď skepsou možno trpíte, tak vedzte, že so suplementami sa veľa z nás stretáva dosť nevedomky aj v bežnom živote. Aj najväčší "protivník" tých chemicky nabitých doplnkov stravy totiž iste občas siahne po rozpustnej tablete do vody s céčkom, alebo po nejakom fortifikovanom produkte alebo možno len vitamíne so slovami: "však je to len céčko". Áno, aj toto sú totiž doplnky stravy, ktoré si aj v rukách bežného človeka často krát nachádzajú svoje miesto.

Omega 3 MK - o týchto mastných kyselinách ste iste už počuli. Veľmi radi si ich berú "do pusy" výrobcovia potravín, ako významný benefit pre naše zdravie. Treba uznať, že majú pravdu. V našej výžive významne chýba primárny zdroj omega 3 mastných kyselín, konkrétne EPA / DHA a rybu máme na stole (keď najviac ), tak raz do mesiaca. To je veľmi málo, a tak sa hodí nad týmito mastnými kyselinami zamyslieť a povedať si, že je naozaj potrebujeme k svojmu zdravému vývoju.

V našom jedálničku sú navyše omega 3 v silnej nerovnováhe s omega 6 mastnými kyselinami, ktoré nájdeme napríklad v olejninách, orechoch a orechových maslách, ktorých, čo si budeme hovoriť, dokážeme zjesť na posedenie doslova vagóny.

Využiteľnosť omega 3 sa tak vďaka kompetícii s omega 6 naďalej znižuje a zasedávajú si svoje metabolická miesta. O omega 3 mastných kyselinách tak môžeme povedať, že by sme ich ideálne mohli v jedálničku denne, alebo aspoň každý druhý deň, a to v odporúčanej dávke dievčaťu 250 mg DHA a EPA na deň (kyselina dokosahexaenová, eikosapentaenová).

V čom sú teda omega 3 mastné kyseliny dôležité?

  • výrazný nepomer v príjme omega 3 a omega 6 mastných kyselín môže byť spojený s vyšším rizikom vzniku kardiovaskulárnych chorôb (Hu, 2002)
  • dostatok DHA veľmi pozitívne ovplyvňuje vývoj mozgu v detstve. Podporuje mentálny vývoj detí, ich pamäť a schopnosť sústrediť sa (Kyle, 1999)
  • pôsobí protizápalovo (Hu, 2002)
  • znižujú LDL cholesterol (Rudin, 1981)
  • podporujú imunitné funkcie (Mourek, 2009)
  • stabilizuje kardiovaskulárny systém (Harris, 2005)

Podľa nedávnej štúdie CZVP EÚP (2018), pri ktorej bol študovaný obsah mastných kyselín v tuku materského mlieka, by v mnohých prípadoch bolo výrazné zlepšenie na mieste, polovica mamičiek má v materskom mlieku málo kyseliny dokosahexaenovej (DHA) pre správny vývoj detí. Podobný deficit môže hroziť aj u ľudí, ktorí nekonzumujú živočíšne zdroje omega 3 mastných kyselín (napr .: vegáni, vegetariáni).

Horčík - druhým významným nutrientom, ktorý sme si do tohto článku vybral, je horčík. Ako tušíte, jedná sa o minerálne látku, ktorá má v našej výžive nezastupiteľnú pozíciu a nemala by chýbať nielen v suplementačnom pláne každého športovca, ale aj bežného človeka premýšľajúceho nad svojím zdravím, výkonom alebo napríklad psychickou pohodou. Táto minerálna látka je totiž v našej spoločnosti silne deficitná. Podieľa sa na celej rade veľmi dôležitých funkcií v našom organizme.

V čom je horčík tak dôležitý?

  • Dostatok horčíka v potrave je dôležitý pre správnu činnosť svalov a nervov
  • mierni podráždenosť a nervozitu
  • napomáha uvoľňovaniu energie z glukózy, čo významne využijeme nielen v športe, ale hlavne v bežnom dennom režime napomáha správnej stavbe kostí
  • Udržuje v dobrom stave kardiovaskulárny systém
  • Opísané sú vzťahy aj k zníženiu PMS
  • Dokáže mierniť depresívne stavy
  • U športovcov potom môžeme pozorovať pri nedostatku znížený výkon, zhoršenie regenerácie a metabolizmu, ale tiež vyššie svalové poškodenie (Volpe, 2015)

Ako som už naznačil, tak mnoho športovcov ale aj bežných ľudí sa potýka s nedostatkom alebo poklesom horčíka v strave. Dokonca sa môžeme stretnúť s názorom, že až 80-90% aktívnych ľudí, športovcov alebo ľudí s psychicky náročnou prácou trpí nedostatkom horčíka (Volpe, 2015).

Nedostatok horčíka je často spojený so zhoršeným metabolizmom živín, zvýšením únavy, podráždenosti aj miery stresu, ale aj s vyšším krvným tlakom alebo s vyšším rozpadom svalových buniek. Riešením je, samozrejme, predovšetkým prirodzená pestrá strava, a to v podobe konzumácie listovej a koreňovej zeleniny, orechov, obilnín (ovsené vločky) a strukovín. Nie vždy sme však aj cez to zaistiť dostatočnú dodávku horčíka v strave. Doplňovanie prostredníctvom doplnku stravy je teda viac než na mieste.

Odporúčaná denná dávka horčíka je podľa rôznych odborných výživových organizácií v rozmedzí 300-400 mg denne. Na trhu s doplnkami stravy sa v prípade horčíka stretneme s rôznymi formami. Vždy je tak dôležité sledovať ich jednotlivé formy a vstrebateľnosť. Napríklad u oxidu (oxid horečnatý) sa bavíme o vstrebateľnosti okolo 4-20%, častokrát sa však používa ako protihrudkujúca látka, ktorá nám umožňuje samotnú kapsulu vyrobiť. Ideálom v samostatnom produkte by bola teda organická forma v podobe citrátu alebo bisglycinátu, u ktorej sa udáva vstrebateľnosť až okolo 80%.

Ako ste teda pochopili, tak tieto dva nutrienty v našej výžive významne chýbajú, a nie je to žiadny módny výstrelok súčasnej doby. Je to realita niekoľkých rokov alebo dokonca desaťročí. Na zdravie dnes myslí mnoho z nás, skúsme tak na neho myslieť racionálnejšie a hlavne dlhodobejšie.

So stabilnou hladinou omega 3 mastných kyselín a horčíka mu budeme určite zase o kúsok bližšie a nemusíme podliehať panike, že je náš imunitný systém natoľko zlý, že by nám snáď v súčasnej dobe čokoľvek ublížilo. Ono, keď budem trochu tvrdý, tak teraz sa ešte len ukáže, kto sa o seba celoživotne staral, a kto na seba a svoje zdravie kašľal. Však ono nám to vráti tak, ako si zaslúžime.

Produkty v článku

Súvisiace články

Zabezpečená online platba

Zabezpečená online platba

Vlastníme SSL / bezpečný certifikát

Odoberajte novinky

Dostávajte pravidelné informácie o novinkách e-mailom

Táto stránka je chránená sytémom reCAPTCHA od Google s ochranou súkromia a podmienkami používania.

Vyplnením kontaktných údajov vyjadrujete súhlas so spracovaním vašich údajov v rámci Extrifit Slovakia
a pravidelné zasielanie noviniek.
Je možné sa z pravidelného odoberania noviniek kedykoľvek odhlásiť cez zaslaný newsletter.
Týmto vyhlasujeme, že vaše údaje nebudú použité na iné účely.