PITNÝ REŽIM VO FITKU

Všeobecne je známe, že dodržiavanie pitného režimu je pri vytrvalostných aktivitách veľmi dôležité. Je to pochopiteľné. Telo stráca množstvo tekutín, energie, ale aj minerálnych látok a je potrebné ich čo najrýchlejšie doplniť. Existuje veľa športových nápojov, ktoré sa túto úlohu snažia plniť. Niektoré to zvládajú na jednotku, iné sú v tomto ohľade horšie. Asi neprekvapí, keď poviem, že pre silový tréning by dopĺňanie tekutín malo vyzerať odlišne, než napríklad pre beh.

Počas športového výkonu, telo prichádza okrem tekutín aj o sodík. Po skončení záťaže, kedy organizmus regeneruje, sa odčerpáva najmä draslík a horčík. Tieto úbytky sú významné najmä pri dlhotrvajúcich aeróbnych aktivitách. Najjednoduchším ukazovateľom je potenie. Je zaužívaný názor, že pre aktivity do 30 minút si telo vystačí s čistou vodou. Je ale mnoho zástancov, ktorí vodu uprednostňujú vo všeobecnosti radšej, než akýkoľvek iontový nápoj. Pri silovom zaťažení nie sú straty tak významné a je preto vhodné voliť nápoje s nižším podielom iónov. Osobne si myslím, že väčšina ľudí, ktorí navštevujú posilňovňu, si vystačia s čistou vodou. Nie je zriedkavé vidieť nosiť si do posilňovne okrem rukavíc, či uteráku aj fľašu. Je to dobrý zvyk. Nie je totiž vhodné čakať, až sa dostaví pocit smädu. To už je signál nedostatku a spravidla je už na doplňovanie tekutín neskoro. Telo na vstrebanie tekutín potrebuje istý čas a je preto dobré ich v malých dúškoch dopĺňať už v priebehu cvičenia. V športových nápojoch sa ako zdroj energie využívajú cukry. Tie ale plnia okrem energetickej úlohy ešte jednu funkciu. Pre 3-4% sladký roztok platí, že sa vstrebe rýchlejšie a ľahšie, než čistá voda.

A ako je to s teplotou nápoja ? Tak na tému aká teplota nápojov je pre šport a športový výkon lepšia sa vedú diskusie. Určite by mal mať nápoj inú teplotu pri cvičení v teplom prostredí, ako v prevzdušnenej  a klimatizovanej  posilňovni. Všeobecne platí, že studený nápoj o teplote asi 14 až 16 º C sa ľahšie vstrebáva. Pre silové športy sa odporúča piť radšej nápoje, ktoré majú o pár stupňov viac (18 º C). Hoci studený nápoj môže slúžiť aj na schladenie, môže znamenať pre rozpálený organizmus šok a môže nastať zúženie ciev. Cez zúžené cievy pretečie menej krvi a zhoršuje sa tak prekrvenie pracujúcich svalov. Častým javom v našich fitnescentrách sú bary, v ktorých je možné si zakúpiť nápoje - rôzne koktaily. Vypiť takýto koktail pred výkonom, či dokonca počas výkonu nie je rozumné. Aj hodina pred posilňovaním je často veľmi krátkou dobou pre jeho strávenie. Nápoj počas cvičenia tak zostane ležať v žalúdku, čo na pohodlnom cvičenie asi nepridá. Výnimku však môžu tvoriť vysocestravitelné nápoje, ktoré budú potrebné obsahovať vyššie množstvo aminokyselín, ktoré zaisťujú suplementáciu počas samotného tréningu.

Produkty v článku

Súvisiace články

Odoberajte novinky

Dostávajte pravidelné informácie o novinkách e-mailom

Táto stránka je chránená sytémom reCAPTCHA od Google s ochranou súkromia a podmienkami používania.

Vyplnením kontaktných údajov vyjadrujete súhlas so spracovaním vašich údajov v rámci Extrifit Slovakia
a pravidelné zasielanie noviniek.
Je možné sa z pravidelného odoberania noviniek kedykoľvek odhlásiť cez zaslaný newsletter.
Týmto vyhlasujeme, že vaše údaje nebudú použité na iné účely.