Pomôže mi proteín v diéte ?

Nad týmito otázkami sa možno čudovať  a častokrát pousmiať. Veď k redukcii tuku oveľa viac napomáhajú tzv. Spaľovače tuku. Synefrín, L-Carnitín, stimulačné látky typu kofeín a pod. Lenže potom mi to došlo. Po skončení, alebo aj v priebehu sezóny,  nájdete veľa rozhovorov , kde si jednotliví pretekári pochvaľujú zaradenie vysokopercentných proteínov do diéty. Práve  tak stačí letmý pohľad do poradne, aby vás zmiatlo, že na tzv. Objem odporúčame niečo iné, než do fázy tvarovania postavy. Vyrysovanie, ak chcete. Potom je nadmieru jasnejšie, že začínajúci cvičenec, laik, alebo proste len niekto, kto chce využiť tréning v posilňovni k redukcii váhy, sa v týchto informáciách stráca. Chápem to. Všetky vedomosti majú svoj stupeň, a ako sa hovorí, nikto  učený z neba nespadol. Poďme sa teda pekne v kľude pozrieť, ako to teda s tým proteínom je. A povedzme si to pekne polopate.

Každý proteín je vhodný do diéty. Áno, hoci vás to možno teraz mätie , neurobíte chybu, keď si kúpite akýkoľvek proteín z našej ponuky. Ide totiž o to, ako ho zakombinujete do svojej stravy. A to je celé jadro problému. Proteín = bielkovina. Bielkovina = stavebná zložka svalu. Bez bielkoviny sval neporastie. A ja tak nejako predpokladám, že by ste radi pri tej redukčnej diéte tiež spevnili, či ešte lepšie pribrali nejaký ten sval navyše. Zlá správa na začiatok. Musíte si upraviť jedálniček. Bez toho to nepôjde. Môžete v posilňovni aj  bývať, ale v momente, keď si ešte zaliaty potom objednáte vyprážaný syr v reštaurácii, alebo párok v rožku na ulici, je vaše fyzické úsilie tam, odkiaľ to objednané jedlo zase vyjde.

Kľúčom k úspechu je redukcia sacharidov a predovšetkým tukov. O rafinovaných cukroch ani nehovoriac. Ja viem, že v tejto chvíli nemáte potuchy, čo sú sacharidy, bielkoviny, v čom sa nachádza atď .. To sa iste časom naučíte, nebojte. Zatiaľ na to riešte  obyčajným sedliackym rozumom. Od malička nám predsa vštepujú do hlavy, že cukry sú zlé na zúbky a že budeme tučný . To vieme, že ? Takže sa zbavte cukru. Hovorím o tom jednoduchom. Prestaňte sladiť kávu , nepite coca colu , necmúľajte cukríky, neuzobávejte sušienky, nejedzte torty. Ten jeden zákuseček po kávičke vám skutočne uškodí, nie že nie, na to zoberte jed.

Lenže cukor je ešte pohodička. Oveľa horší  je tuk. Takže zatiaľ čo z gramu cukru (sacharidu) je 4,1 Kcal, z gramu tuku už je 9,3 Kcal. Ajajaj. Zbavte sa tuku ! Ale to predsa tiež spoznáte. Začnite tým viditeľným. Nemažte si chleba maslom (áno, ide to), nepolievajte mäso olejom, nenechajte plávať hranolky kraul vo friťáku . Neskáčte na hlúpe triky typu majolka Light. Áno, je menej tučná, než tá Hard verzia. Namiesto päť lyžíc oleja tam sú len tri, ale ani to nepotrebujete.

Ak ste orezali vašu stravu od všelijakých serepetiček, ďalší postup je zhadzovanie sacharidov, prípadne manipulácia s nimi a počítanie nutričných hodnôt. Lenže v tom už sa nevyznáte a prepadáte frustrácii . Alebo tú svoju transformáciu jednoducho zase tak "nežeriete " a vrátite sa radšej k svojmu gulášu. Ale to by bola škoda. Preto to skúsme nejako ďalej. Jednoducho.

A práve teraz prichádza na rad proteín. Ide totiž o to, že sacharidov má každý v jedle až priveľa , kdežto bielkovín už toľko nie. Ono to tiež  často súvisí s financiami. Kým sacharidy nájdeme v takých ekonomicky prístupných potravinách, ako sú zemiaky, cestoviny, ryža atď., Tak s bielkovinou v podobe mäsa a vajec už je to horšie. Lenže my tie bielkoviny potrebujeme. Svaly, rast, pevnejší zadok, pamätáte ? Najlepším  variantom je, doplniť proteíny v jedle. Lenže to je občas problém. Kulturisti s vidinou kariéry a slávy sú odhodlaný vláčiť so sebou všade krabičky s jedlom, ale vy zase až taký fanatici nie ste, že ?

Lenže čo teda jesť v prác i? Sacharidov potrebujeme málo a žuť mäso cez pauzu sa vám nechce. Riešenie ponúka vysokopercentný proteín. To je ten, ktorý má na 100 gramov čo najvyšší počet bielkovín a čo najnižšie množstvo sacharidov. Tukov bude mať málo v každom prípade. V prípade sortimentu Extrifit sa jedná o výrobky Iso 90 a Peptibeef a predovšetkým Hydro Iso 90. Vo všetkých prípadoch sa množstvo proteínu pohybuje okolo 90 gramov na 100 gramov prášku a to je veľa. Sacharidov je tam minimálne množstvo . Zároveň platí, že potrebujete aspoň 1,5 gramu bielkovín na svoju hmotnosť. Niečo určite prijmete z jedla, ale ako už sme si povedali, väčšinou to pri začiatočníckych, či laických snahách dopadne tak, že bielkovín z jedla je menej, než by malo byť. Ak však zaradíte proteín 2x denne po dvoch odmerkách dostanete do seba cca 100 gramov bielkovín bez tuku a sacharidov. A to, spoločne s vaším jedálničkom musií bohato stačiť. U žien odporúčam polku. Tzn. 2 odmerky denne.

A touto obriou  okľukou sme sa dostali na vysvetlenie, prečo a ktorý proteín je vhodný do diéty. Samotný proteín totiž žiadny úbytok tuku nespôsobuje. Je to iba doplnok k mnohokrát zle, či skôr neúplne zostaveným diétnym plánom. Ak sme si na začiatku povedali, že neurobíte chybu s žiadnym proteínom a vám to v tejto  chvíli tak úplne neštymuje s predchádzajúcim textom, tak vedzte, že rozdiely v množstve sacharidov v produkte nie sú zase tak výrazné. Hrajú svoju rolu v momente, kedy je vaša diéta rozpísaná do posledného gramu prijatej bielkoviny a vy sa tohto rozpisu držíte urputnejšie ako moslim koránu. Ale nemyslím, že to by bol prípad niekoho, kto by rád "niečo zhodil a pritom nabral nejaké svaly" :-) Snáď vám to pomohlo.

Produkty v článku

Súvisiace články

Odoberajte novinky

Dostávajte pravidelné informácie o novinkách e-mailom

Táto stránka je chránená sytémom reCAPTCHA od Google s ochranou súkromia a podmienkami používania.

Vyplnením kontaktných údajov vyjadrujete súhlas so spracovaním vašich údajov v rámci Extrifit Slovakia
a pravidelné zasielanie noviniek.
Je možné sa z pravidelného odoberania noviniek kedykoľvek odhlásiť cez zaslaný newsletter.
Týmto vyhlasujeme, že vaše údaje nebudú použité na iné účely.