POTREBUJEM IONŤÁK V POSILŇOVNI ?

Smäd počas tréningu a po tréningu máme snáď všetci. Voda je jednoducho základ. Naše telo obsahuje približne 60% vody, teda aspoň muži, u žien je obsah vody nižší, ale za to sa u nich nájde "bohužiaľ" asi o 8% viac miesta na telesný tuk. Niet teda divu, že musíme neustále piť, a to najmä počas nášho tréningu a po ňom. Dehydratácia nie je nič príjemné, bolesť hlavy a nevoľnosť pozná asi každý z nás, a preto je vhodné jej predchádzať.

K čomu je vlastne voda ?

Sparné leto máme síce pred  sebou, ale cvičenie v jarných  mesiacoch nemusí nutne znamenať rapídne zníženie príjmu tekutín. Ich dostatok je nevyhnutný pre transport dôležitých výživných látok v tele. Voda patrí okrem iného tiež medzi základné stavebné látky našich buniek a podieľa sa na pružnosti chrupaviek a medzistavcových platničiek. Voda tiež v tele napomáha udržanie stálej teploty a je dobrým tepelným izolantom.

Koľko mám teda vypiť ?

Ak prijímame z nejakého dôvodu málo tekutín, dôjde okamžite k zníženiu výkonu nášho tela, naše telo ale nemusí ihneď reagovať smädom, ten sa prejaví až neskôr. Preto je dobré piť, aj keď nepociťujeme smäd. Ak športujete, stratíte přiblžně 1 liter tekutín za hodinu, všetko samozrejme závisí od intenzity tréningu a mieri potenia. Ak cvičenie len tak "šolícháte", nemusíte si robiť starosti, ak ale ešte samotné potenie podporujete spaľovačmi  všetkého druhu, mali by ste si dostatočný príjem tekutín postrážiť.

A ako spoznáte nastupujúcu dehydratáciu a nedostatok tekutín ?

Vopred je potrebné povedať, že takémuto stavu je dobré predchádzať, a nie čakať až to príde. S príznakmi ako únava, slabosť, nevoľnosť a najmä bolesti hlavy a kŕče sa iste stretol každý z vás. Niekedy sa proste napiť nedá, ale je to potrebné dohnať čo najskôr. V prípade týchto ťažkostí ste stratili tak 2 litre tekutín, možno aj viac, každý z nás totiž reaguje trochu inak. Pri strate viac ako 5 litrov tekutín by ste mali mať už pocit na odpadnutie, silné bolesti hlavy a všetko môže skončiť až upadnutím do bezvedomia. Milovníci posilňovanie sa pri nedostatku tekutín môžu stretnúť s úbytkom objemu krvi v tele a jej zhustením. Nie je ale nič dôležitejšie, než mať pri tréningu dobre prekrvené svaly, do ktorých sa ľahko dostanú potrebné látky a zase odplavia produkty látkovej výmeny. Avšak dobre prekrvený sval znamená aj lepšiu regeneráciu. Ako už sme spomenuli skôr, voda je tiež dobrým regulátorom telesnej teploty, a preto by ste počas tréningu mali dbať na jej dostatočný prísun.

Dopĺňajte nielen vodu, ale aj minerálne látky !

Každá športová aktivita so sebou neprináša len pocit eufórie a vyčerpanosti, ale aj prepotené oblečenie. Potenie je naša vnútorná klimatizácia a nemožno mu zabrániť. Je ale treba si dať pozor na niekoľko vecí.

Počas potenia neprichádzame len o zásoby vody, ale aj o zásoby minerálnych látok. Z tela sa vyplavuje sodík, chlorid, vápnik, zinok, horčík, draslík a ďalšie látky. Kratší tréning znamená menší úbytok minerálnych látok, pri dlhých tréningoch by ste ale už spomínaným minerálnym látkam pozornosť venovať mali. Bežným kondičjárom bohato stačí množstvo minerálnych látok, ktoré prijmú v potrave, pokiaľ je však ich strava vyvážená a bohatá na tieto látky. Pozor by ste si mali dávať u horčíka, draslíka a sodíka. Tieto minerály sa pri vysokej námahe rýchlo spotrebúvajú a vylučujú sa potením. Nie je teda na škodu zaradiť do svojho pitného režimu tiež kvalitné minerálne vody, pre doplnenie horčíka konzumovať ryby, zemiaky, celozrnné výrobky, a čo sa draslíka týka, najlepšie sú asi banány a paradajky.

Čo teda piť pred tréningom, pri tréningu a po ňom ?

Ideálny nápoj by mal obsahovať samozrejme vodu, tá je základ všetkého, ďalej minerálne látky a sacharidy. Ak sa obmedzíme len na pitie čapovanej  vody z kohútika, pripravíme sa o sacharidy, ktoré vaše svaly potrebujú pri tréningu a po ňom. Z minerálnych látok, ktoré treba doplniť, by sme nemali zabudnúť na spomínaný sodík, draslík a horčík.

Druhy nápojov, výber záleží na vás.

Dôležité je zvoliť si taký nápoj, ktorý nám dodá energiu, vitamíny, stopové prvky a ióny. Odstránime tak nastupujúcej únavu a obnovíme optimálnu kondíciu. Docieliť toho môžeme špeciálnymi nápojmi, ktoré obsahujú ióny (iontové nápoje), vitamíny (vitamínové nápoje), alebo takými nápojmi, ktoré nám dodajú potrebnú energiu (energetické nápoje).

Pred tréningom a po tréningu by sa kulturisti a kondične cvičiaci mali napiť vysokoenergetického  nápoja, ktorý vytvorí potrebné zásoby pre výkon v posilňovni a po tréningu doplní prípadné straty. Ak ste silový typ, je pre vás táto varianta jedna z najlepších. Vytrvalostný športovci potrebujú dopĺňať energiu v priebehu cvičenia, preto by mali taký nápoj piť aj počas výkonu. Pred každým tréningom sa tiež odporúča dostať do seba približne 500 ml vody, jedine tak budete pripravení na výkon, pretože budete pred tréningom dobre zavodnený . Zavodnenie je rovnako dôležité aj po tréningu, ak chcete urýchliť a zlepšiť regeneráciu.

Iónové nápoje v podstate nepotrebujete vtedy, ak nie ste vrcholoví športovci, ktorí počas intezívnych a dlhých tréningoch vypotia obrovské množstvo minerálnych látok. Bežný kondičkári prijmú potrebné vitamíny a minerálne látky zo správnej stravy, základom ich pitného režimu v posilňovni by mala byť teda hlavne voda, doplnená pred a po tréningu sacharidmy pre vytvorenie glykogénových zásob. Nie je na škodu si do vody pred, počas a po tréningu zamiešať tiež tekuté BCAA, ktorá ochránia vaše svaly a zlepšia regeneráciu.

Takže teraz už viete, čo je dobré piť pred, počas a po tréningu. Bez vody to skrátka nejde !

 

Produkty v článku

Súvisiace články

Odoberajte novinky

Dostávajte pravidelné informácie o novinkách e-mailom

Táto stránka je chránená sytémom reCAPTCHA od Google s ochranou súkromia a podmienkami používania.

Vyplnením kontaktných údajov vyjadrujete súhlas so spracovaním vašich údajov v rámci Extrifit Slovakia
a pravidelné zasielanie noviniek.
Je možné sa z pravidelného odoberania noviniek kedykoľvek odhlásiť cez zaslaný newsletter.
Týmto vyhlasujeme, že vaše údaje nebudú použité na iné účely.