ZDRAVIU ŠKODLIVÉ VAJCIA !

A ako je to vlastne s nezdravosti, o ktoré nám kedysi dávno rozprávali rodičia a doktori - bude sa nám konzumáciou tejto potraviny zvyšovať cholesterol, ktorý nám časom spôsobí veľké problémy ? V tomto článku si tému vajec rozoberieme trochu podrobnejšie.

Vajec existuje veľa druhov, nás budú zaujímať predovšetkým tie slepačie, pretože sú v našej komunite najrozšírenejšie; o prepeličích a pštrosích niekedy inokedy. Vajcia patria medzi potraviny, ktoré majú najvyváženejší obsah nutrične významných látok a zároveň sú výborne stráviteľné (žĺtok 98 a 100%). Ich dominantnými zložkami sú proteíny a tuky, ale sú bohaté aj na vitamíny (B12) a minerálne látky (sodík, draslík, vápnik, železo, zinok, jód), čo iste všetci ocenia. "Najproblémovejšou " zložkou sú práve tuky, ktoré sa nachádzajú vo vaječnom žĺtku (bielok ich  neobsahuje vôbec) a sú tvorené mono, di a tri glycerolu a fosfolipidy, ktoré sú z nutričného hľadiska najvýznamnejšie. Ďalšou významnou zložkou lipidov sú mastné kyseliny, ktorých je v jednom vajci zhruba 6 g - napr. Omega 3.

Urobili sme si malý výlet do biológie, teraz si poďme povedať niečo málo o cholesterole vo vajciach. Od mala sa na nás valili informácie, že vajíčka sú nezdravé, ba dokonca nebezpečné a že ich konzumáciou riskujeme ochorenie  kardiovaskulárnej sústavy. Dnes je už pohľad (vďaka bohu) trochu odlišný; na vajcia sa nenahliada ako na nezdravú potravinu, naopak sú vyzdvihované ich vyššie zmienené, pozitívne zložky. Žĺtok bezpochyby cholesterol obsahuje, a dokonca vo vysokom množstve. Čo je ale dôležité, je to, že žĺtok mj. Obsahuje aj látky, ktoré vstrebávanie preklínaného cholesterolu bránia (lecitín). Všeobecne môžeme povedať, že nie je dôležité množstvo cholesterolu, ale pomer medzi "dobrým" a "zlým" cholesterolom. Vďaka omega 3 mastným kyselinám prevažuje vo vajciach ten dobrý. Ďalej sa v žĺtku nachádza kyselina linolenová (CLA), ktorá pri nedostatku limituje športový výkon a má pozitívne účinky na srdce. Konzum tejto potraviny je teda vhodný aj pre osoby s vysokou hladinou cholesterolu v krvi, na rozdiel od všemožných jedál vyprážaných na prepálenom tuku ...

Vajcia sú skvelým zdrojom telu potrebných látok, ale len za predpokladu, že sú dobrej kvality. Ak teda chcete z tejto potraviny vyžmýkať čo najviac benefitov a nedostať salmonelu, siahnite pokiaľ možno po domácich vajciach z farmy / chovu. Síce sa samotný nákup vajec trochu predraží, ale bude to dobrá investícia do vášho tela. A ak takúto možnosť nemáte, vyberajte si v supermarketoch radšej než poľská vajcia tie Slovenské . Všeobecne dobrú kvalitu poznáme podľa oranžovej farby žĺtka (niektorí chovatelia žĺtok zámerne dofarbujú pomocou prídavných látok, to ale nezasvätené oko nespozná). Ďalším indikátorom nie je nič iné ako samotná chuť vajec.

Už teda vieme, čo sú vajcia z biologického hľadiska zač, ako to vlastne je s tým toľko preklínaným cholesterolom a aké kupovať. Teraz je čas uviesť si pár tepelných úprav, ktorými si vajcia môžete pripraviť (pokiaľ teda nie ste nový Rocky Balboa a nepijete každé ráno 10 surových vajec, čo by som vám však nedoporučoval). Začneme tými menej známymi.

Mikrovlnka

Ide len o to, aby ste nenastavili príliš vysoký výkon, pretože inak vám vajcia explodujú (a verte - to zažiť nechcete). Môžete si v nej pripraviť aj praženicu / volské oko, stačí si vaječnú zmes preliať do nádobky vhodnej pre mikrovlnku. Nádobu prikryte a podľa potreby premiešajte. Je to trochu nezvyčajný spôsob, avšak nijako obtiažny. Pokiaľ z nejakých záhadných dôvodov nemáte pri ruke panvičku, skúste to takto !

Para

Rozšľahajte vajcia s vodou, dajte do kastróla a vo vodnom kúpeli nechajte zraziť. Celé si to môžete dochutiť napr. Petržlenom.

Zapekanie

Nasledujúci recept je chuťovo veľmi obstojný, ale odporučil by som ho skôr ako cheat day: Keramickú misku vymažte trochou masla a vyložte šunkou. Ďalej do nej rozbite vajcia a posypte ich strúhaným (nízkotučným) syrom. Takto pripravené vajcia vložte do rúry predhriatej na 200 ° C. Celé sa to zapeká cca 15 minút.

Varenie, miešané vajíčka

To by asi trochu bolo plytvanie mojím / vaším časom, ehm.


Najvhodnejšia úprava je (podľa môjho názoru) varenie vo vode, tzv. Natvrdo. Vyprážaniu sa radšej vyhnite, pretože pri ňom klesá stráviteľnosť vajec. Pohľad na maximálny denný príjem vajec sa líši, ale keď si ich denne dáte 10, nič zlé to s vami neurobí.

A záver ?

Vajíčka NIESÚ  v žiadnom prípade nezdravé, ba naopak, môžeme ich radiť medzi potraviny zdravé a pre kulturistov / silových športovcov nadmieru užitočné. Opačné výroky sú bohužiaľ dodnes pretrvávajúce mýty, ktoré nestoja na žiadnom reálnom podklade. Cholesterolová hystéria nie je na mieste ! Nebojte sa teda okrem bielkov zaradiť občas aj žĺtky, ktoré sú výborným zdrojom nenasýtených mastných kyselín, fosfolipidov a v tuku rozpustných vitamínov.

A ak ss chcete zahrať na Pohlreicha, môžete si skúsiť urobiť praženicu v mikrovlnke podľa vyššie zmieneného receptu. Jedno je ale isté - vajec sa naozaj báť nemusíme.

Produkty v článku

Súvisiace články

Odoberajte novinky

Dostávajte pravidelné informácie o novinkách e-mailom

Táto stránka je chránená sytémom reCAPTCHA od Google s ochranou súkromia a podmienkami používania.

Vyplnením kontaktných údajov vyjadrujete súhlas so spracovaním vašich údajov v rámci Extrifit Slovakia
a pravidelné zasielanie noviniek.
Je možné sa z pravidelného odoberania noviniek kedykoľvek odhlásiť cez zaslaný newsletter.
Týmto vyhlasujeme, že vaše údaje nebudú použité na iné účely.