Bielkoviny v zelenine – v ktorých zdrojoch je ich najvyššie zastúpenie?

Bielkoviny v strave majú tú výhodu, že nás na dlhší čas zasýtia a pri ich spaľovaní sa spotrebuje oveľa viac energie ako pri cukroch či tukoch. No pri téme o bielkovinách nám najskôr zíde na um tanier plný mäsa, vajíčok a mliečnych produktov než zeleniny. Faktom ale je, že aj rastlinné zdroje sú na tieto makronutrienty bohaté – dnes sa konkrétne venujeme bielkovinám v zelenine ako výživným a plnohodnotným zdrojom!

Stručne o príjme bielkovín

V našom dennom kalorickom príjme by mali bielkoviny tvoriť 2,5 – 8 % kalórií. Pri rôznych športových cieľoch, na základe zdravotného stavu a vašich telesných predispozícií sa toto odporúčané množstvo môže líšiť, a to 3 – 4-násobne.

Pestrá strava s primeraným kalorickým príjmom predpokladá aj dostatok bielkovín v organizme. Túto skutočnosť môže potlačiť nadmerný príjem ovocia, sladšej zeleniny a nevyváženej stravy s obsahom rafinovaných cukrov a soli.

Bielkoviny či proteíny si môžete kúpiť v našom eshope

Azda ako najväčší problém pri bielkovinách v zelenine je to, či ide o ich kompletný, plnohodnotný zdroj. To závisí od toho, či na ich vytvorenie sa spojili všetky nevyhnutné esenciálne aminokyseliny. Bielkoviny v zelenine sú vo všetkých svojich esenciálnych prvkoch, niektorých je až nadbytok (napr. pri mrkve, šaláte, špenáte).

Ktorá zelenina je najlepším zdrojom bielkovín?

V zelenine je približne 20 % bielkovinových kalórií. V zastúpení je niekde medzi obilninami (10 – 13 %) a strukovinami (25 – 28 %).
Na najvyšších priečkach zostáva špenát, brokolica, žerucha, karfiol, kučeravý kel a hrach (v gastr. považovaný za zeleninu, v botan. za ovocie). Tu je obsah bielkovín na rozmedzí 40 – 45 %.

Ako prispieva našej kondícii zelenina s vysokým podielom bielkovín?

Pri špenáte môžeme hovoriť o skutočne vysokom podiele bielkovín – 3 g bielkovín na 100 g. (Pre porovnanie čerstvá brokolica až 4 g bielkovín na 100 g  pri zvýšenom podiele mangánu a draslíka).

Viac ako 90 % obsahu špenátu tvorí voda. Pozor ale, špenát je zároveň bohatým zdrojom sacharidov. Obsahuje ďalej vitamíny skupiny A až C. Patrí k prostriedkom na ochranu zraku a kontroly hladiny cukru.

Žerucha nám poskytne až 17 minerálnych látok a vitamínov, pričom obsahuje 2 g bielkovín na 100 g. U nás však nepatrí k bežne vysádzaným a ani zaraďovaným zeleninám do jedálničkov. To je ale na škodu, keďže ju za pár minút použijete v šalátoch, krémoch alebo v omáčkach. Viac o žeruche nájdete v tomto videu!

3 g bielkovín na 100 g získame aj z kapustovitej zeleniny. Zaraďujeme ju k výdatným zdrojom vitamínov skupiny B, vápnika a draslíka. O niečo menej bielkovín si doprajeme z hlávkového šalátu. Ten nám na oplátku poskytne dôležité vitamíny krásy, zdravia pokožky a očí.

Dobrú chuť! :)

Produkty v článku

Súvisiace články

Zabezpečená online platba

Zabezpečená online platba

Vlastníme SSL / bezpečný certifikát

Odoberajte novinky

Dostávajte pravidelné informácie o novinkách e-mailom

Táto stránka je chránená sytémom reCAPTCHA od Google s ochranou súkromia a podmienkami používania.

Vyplnením kontaktných údajov vyjadrujete súhlas so spracovaním vašich údajov v rámci Extrifit Slovakia
a pravidelné zasielanie noviniek.
Je možné sa z pravidelného odoberania noviniek kedykoľvek odhlásiť cez zaslaný newsletter.
Týmto vyhlasujeme, že vaše údaje nebudú použité na iné účely.